Halaman

Tuesday, September 15, 2009

Jangan jadi malas Adek...!

Dapat bersandar di sofa buat rasa malas berkumpul di pemikiran aku. Hendak berganjak seinci pun malas. Malah nak mencapai teh o ais limau yang aku tapau dari gerai pun rasa malas walau terik tekak aku kehausan air sejuk minta dialirkan ke dalam kerongkong.
Aku hanya membiarkan Sarah dan Syami menonton drama Qaleesya. Lawak ceritanya. Dalam pada itu mata aku terlelap sekejap. Bila berderai ketawa Sarah dan Syami aku tersedar kembali...
Hendak mandi pun aku terpaksa gagahkan diri untuk bangun. Punyalah malas ini manusia untuk bergerak. Bercinta...
Sementara itu aku menyaksikan satu iklan Cadbury Gold, yang mana coklat disusun dalam barisan dan kata-kata melamar; kalian fikir, adakah perempuan itu hendak menerima lamaran lelaki tersebut? Cuma tertanya-tanya pada wanita-wanita di luar sana... Apakah alasan kalian?
Baru aku bercadang untuk meninggalkan sofa, gatal pula tangan ni menukar saluran. Cerita artis Malaysia - Yasmin Ahmad, The Storyteller. Serupa seperti blog arwah. Terus buat aku melekat kejap di sofa. Bukanlah kata aku peminat nombor satu tapi seronok/sebak/bangga/sayu bila mendengar kenyataan-kenyataan dari mereka yang akrab dan mengenali pesona arwah. Aku pasti kalian juga telah menontonnya dan sendiri fahamlah dengan idea dan hasil kreatif beliau.
Aku tidaklah berharap semua manusia seperti beliau yang dikatakan penuh dengan kasih sayang dan pemaaf. Apa yang aku berharap agar semua manusia dapat menerima kesan dari hasil-hasil kerja beliau yang menggarap satu kehidupan yang realiti, yang sebenarnya berlaku dalam masyarakat kita walau bertemakan cinta, erti cinta, ianya sebenar lebih dari itu.
Memang aku katakan bahawa air tangan beliau dalam iklan atau filem adalah satu kelainan sebelum ini. Sebenarnya tidak! Ianya sebenarnya ada dalam diri aku, sekeliling aku malah mencerminkan sesuatu dari pengalaman aku jua. Maka itu, bila ianya jadi paparan, aku tidak perasan bahawa itu sebenarnya biasa berlaku dalam hidup ini, dan aku terlepas pandang sahaja. Yang buat kelainannya adalah keberanian beliau menjadikan idea biasa itu sebagai satu hasil kreatif, menegakkan yang benar sehingga aku terlupa untuk mengakui ianya lumrah hidup bermasyarakat.
Dalam aku bermalas-malas di sofa, aku harus bangkit untuk melakukan kerja yang sepatut aku laksanakan malam ini. Yasmin Ahmad yang telah bersemadi itu masih mampu menggerakkan aku agar terus bergerak.

3 comments:

  1. Jangan jadi malas adek...!

    favorite aku jugak tu
    melepet depan tv

    ReplyDelete
  2. ray..
    bila dah melepet.. lelap lak tu.. tu yg jd payah je nak wat keje..

    ReplyDelete
  3. maksu kalu lepak kat sofa, terus melorot baring-baring, ahaks

    ReplyDelete