Halaman

Friday, July 9, 2010

Berjumpa Perdana Menteri.

Aku bekerja duduk di meja. Meja empat kaki kali enam kaki berwarna kelabu. Tiada laci hanya rak meja di bawah di penuhi kertas putih dan sampul surat berwarna putih.

Hadapan aku rakan sekerja perempuan. Selalu dia mengambil hati dengan gurauan. Sebelah aku juga rakan kerja perempuan yang punya pangkat dan kelebihan. Berambut pendek ala Lucille Ball. Dari dia aku diberi peluang. Membontoti dia berjumpa perdana menteri.

Kamar kerja perdana menteri hanya sekangkang kera dari meja aku. Di bahagian belakang. Tidak semua mampu menguak daun pintu untuk bertentang mata perdana menteri. Dia melangkah masuk dahulu dan pintu terkatup semula. Aku menunggu. Terkuak pintu dibuka semula. Aku melangkah masuk.

Aku nampak perdana menteri duduk leka di meja. Membelek kertas usul barangkali. Mejanya panjang sepuluh kaki kali lima kaki anggaranku. Aku menegur dengan salam kepada perdana menteri seraya menghampiri. Baru mendekati rakan kerja menghulurkan panggilan telefon kepadaku.

Panggilan dari orang tua perempuanku meluahkan persoalan. Aku terfikir sejenak. Mengapa tidak menelefon ke telefon bimbitku yang tersisip di pinggang. Dari mana dia mendapat nombor telefon rakan sekerja. Aku membiarkan persoalan di benakku berlalu sepi. Aku memendekkan bicara di telefon.



Perdana menteri tersenyum seraya bertanya. Walau matanya tetap kejap di kertas putih yang dibeleknya. Dia memasang telinga mencuri dengar perbualan. Masalahku ditanya secara sinis. Yalah, masalah orang biasa. Tangan kuhulur salam disambut perdana menteri. Kami berbicara.

Seketika perdana menteri bangun mengambil sesuatu. Mengecop di atas beberapa helaian kertas. Kemudian dia mencapai pen lalu menenyeh pula di atas kertas-kertas tadi. Kertas-kertas itu di hulur kepadaku. Aku melihat tandatangannya di beberapa bahagian di atas kertas putih yang dicetak.

Aku mempelawa perdana menteri duduk. Kami berbicara seketika. Dia mengeluh bila permintaan diajukan. Datang seorang pembantunya berbicara sesuatu kepada perdana menteri.

Sementara itu, aku pula yang membelek kertas-kertas putih. Satu lembaran demi satu lembaran. Melihat cop dan tandatangan perdana menteri tercoret di setiap lembaran kertas putih. Hatiku tersenyum sinis.

“Surat permohonan lesen kepada majlis perbandaran guna tandatangan perdana menteri!”

Pastinya kecoh orang majlis perbandaran nanti.

Bersambung bicara dengan perdana menteri. Aku meminta atau nama lain, aku mengambil kesempatan. “Satu keluarga ibu tunggal yang punya ramai anak tinggal di pendalaman sebuah daerah. Kematian suami.” Berat pandangan dari mata perdana menteri kulihat. Seolah memberitahu, tangan ini boleh kuhulur. Tapi dengan apa yang hendak aku hulurkan.

Perdana menteri berdehem kecil. Tangan kuhulur dan salamku disambut. Aku melangkah membontoti sekali lagi rakan sekerjaku.

Aku mengemas meja empat kaki kali enam kaki. Begitu juga rakan sekerjaku tadi. Kertas-kertas tadi aku kemaskan dan susunkan ke dalam lipatan kertas keras berwarna perang. Rakan sekerja hadapan meja bersuara mengusik dengan senyuman. Bila aku membalas gurauan kata. Rautnya masam mencuka berubah. Aku memujuk sambil mencolek hidungnya.

Seketika, aku di dalam kereta bersama rakan kerja meja sebelah. Aku diarah singgah minum petang. Perniagaan masih belum dibuka. Masih terlalu awal barangkali. Aku meneruskan pemanduan.


Nama:
Blog anda:
Email:
Entri ini? Suka  Lucu  Bosan  Sedih

No comments:

Post a Comment