Halaman

Sunday, July 19, 2009

Melayu berkimono.

Berduyun-duyun manusia-manusia ini jalan beriringan, berpegang tangan melewati beratus-ratus kenderaan yang diletakkan di gigi jalan. Para petugas yang berbaju putih dan anggota RELA tidak jemu memberi arahan trafik kepada pemandu kenderaan untuk meletakkan kenderaan. Hampir semua mereka ini datang untuk satu tujuan, bergembira dan berseronok!



Seperti tahun-tahun kebelakangan, Stadium Matsushita di Shah Alam adalah tempat menjadi agenda kalendar pelancongan terhebat di Selangor. Acara yang mempersembahkan tarian rakyat ini yang asalnya untuk mengalu-alukan semangat atau roh manusia yag sudah mati namun di Malaysia, ianya lebih mirip seperti tarian poco-poco tanpa memasukkan elemen-elemen pemujaan dan keagamaan. Hanya diraikan sebagai satu seni kebudayaan masyarakat Jepun.



Tanpa mengetahui budaya ini, aku hanya hadir dalam ratusan manusia yang bergembira menikmati paluan gendang dan tarian. Melihat segelintir gadis dan wanita malahan kanak-kanak tanpa mengira bangsa, keayuan mereka terserlah dengan berpakaian tradisional Jepun, kimono. Amat memikat dan unik. Melihat gadis Melayu yang berpakaian kimono tetapi tetap mengenakan tudung dan berseronok bersama teman-teman. Unik bukan?

Mengikut irama lagu dan paluan gendang, mereka bersama-sama menari mengelilingi pentas meliuk-liukkan tangan dan jemari. Puas bertari gemalai, masa santai diisi dengan menikmati makanan-makanan yang popular di kalangan warga Jepun. Pastinya sushi menjadi pilihan selain juadah pemanis mulut yang memang jarang kita cicipkan di lidah kita. ABC yang memang sudah menjadi sebahagian diet orang Malaysia tetap menggungguli selera pengunjung.



Cuaca yang panas berlarutan sejak kebelakangan ini dan di tambah dengan masalah jerebu, membuatkan debu-debu halus tampak jelas dalam limpahan cahaya lampu simbah berterbangan menyesakkan udara malam. Walau ada pengunjung mengenakan penutup mulut dengan alasan lain, namun ianya tidak menimbulkan sama sekali kepayahan atau kerumitan untuk mereka bersukaria bersama orang tersayang dan sahabat handai.



No comments:

Post a Comment