Halaman

Tuesday, April 6, 2010

Mukabuku.

Terima kasih kepada Shariffah Danggor yang berhubung dengan aku melalui Friendster sebelum ini. Dia telah beralih menggunakan Facebook kerana mengatakan bahawa Friendster terlalu rumit untuk dikendalikan apatah lagi dengan masalah kelajuan yang dihadapi. Dia telah menyarankan aku untuk beralih juga ke Facebook. Sekadar melihat wajah Facebook, aku terima dia sebagai kenalan pertama sebagai rakan di dalam Facebook. Setelah beberapa hari aku menggunakannya, aku menambah tiga orang kenalan dari kalangan blogger dan teman email. Keseluruhannya beberapa minggu aku mempunyai enam rakan. Aku menyedari bahawa tiada apa-apa peranan dalam penglibatan aku di dalam Facebook dan akhirnya aku membiarkannya sepi beberapa bulan.

Dalam keadaan Facebook aku lalukan bersendirian, populariti Facebook makin meningkat. Aku cuma melawat untuk melihat perkembangan yang berlaku. Ada beberapa aktiviti yang telah dilakukan oleh rakan-rakan tanpa penglibatan aku. Aku cuba juga mencari rakan-rakan di luar yang berkemungkinan memiliki profil di dalam Facebook. Namun usaha yang mudah itu gagal dalam apa jua bentuk carian. Daftar keluar dan aku melayari web-web yang biasa aku kunjungi melayan diri aku sendiri.

Aku lihat anak-anak aku galak bermain permainan yang tersedia di dalam Facebook malah isteri aku sendiri. Aku hanya membiarkan dan memberikan peluang mereka menggunakan kemudahan itu. Kerancakkan mereka yang leka dalam permainan, aku diajak turut menyertai permaianan mereka. Anak aku lebih arif tentang permainan, memberi taklimat, tujuan dan cara permainan. Walaupun tujuan mereka untuk mendapat balasan hadiah dari setiap permainan, aku bersetuju. Adakala aku pula disuruh memperkemas-kinikan permainan mereka bila mereka tidak berpeluang melayarinya. Akhirnya, aku yang terjebak.



Dalam pada itu aku mula menambah dua rakan, mereka berdualah yang kiranya sahabat dari luar talian yang dimuatkan dalam talian. Aku pula mula bertukar-tukar hadiah sepermainan daripada mereka selain daripada anak-anak aku. Oleh kerana beberapa kriteria yang diperlukan dalam permainan aku mula menambah sebanyak mungkin rakan sepermainan melalui laman peminat permainan. Dari situ bilangan rakan permainan dari serata pelusuk bumi yang dihubungkan oleh talian semakin meningkat.

Hinggalah pada suatu hari, Hyffny, sahabat aku memberikan satu laman cadangan untuk aku melayarinya. Tertera lencana sekolah lama aku di skrin. Satu perasaan mula menyelinap di fikiran. Aku menghabiskan masa melayari dari satu mukasurat ke mukasurat yang lain membaca komen-komen berkaitan gambar yang dimuat naik, melayan memori aku di sekolah Sultan Ismail, Johor Bahru. Namun tiada rakan sekelas yang dapat dicari. Kelihatan cuma pelajar-pelajar ‘junior’ dan ‘senior’ dari tahun yang berlainan. Aku daftar sebagai ahli kumpulan dan meninggalkan pesanan.

Selang beberapa hari, aku mendapat jemputan kenalan dari laman sekolah lama. Aku dapati mereka adalah pelajar setahun muda dari aku dan mereka masih bisa mengenali aku. Kerana, dari nama samaran yang digunakan aku, pastinya mereka tidak dapat mengecam, kemungkinan bantuan gambar-gambar diprofil dapat membantu mereka mengingati diri aku walau pada mulanya aku juga mengalami masalah yang untuk mengenali mereka melalui gambar yang termuat. Segalanya berubah berkaitan rupa paras dan fizikal. Dari beberapa perbualan yang mengaitkan kisah silam, barulah kesahihan ternyata. Sukar digambarkan perasaan itu. Ada semangat di situ yang lahir. Persahabatan yang terputus selama 21 tahun dapt terjalin kembali hanya kerana laman Facebook!

Dari hari ke sehari, aku sering menanti dan melawat laman sekolah lama. Akhirnya pada satu hari, terpampang gambar kelas di halaman utama. Aku tidak dapat mengingati rupa paras pengirimnya walau tertera nama pengirim. Sememangnya aku kurang bercampur dengan pelajar perempuan, hanya beberapa orang sebagai rakan usikkan dan gurauan. Aku perhatikan satu persatu wajah-wajah mereka dan membaca nama-nama yang disertakan di bawah. Aku hanya membuat andaian pada pengirim melalui ruang komen. Selang beberapa hari, aku dapati telah banyak komen yang muncul pada laman gambar tersebut. Aku mengenali nama-nama mereka dan wajah pada avatar mereka namun ada juga yang menggunakan raut wajah anak mereka yang membuatkan aku gagal mengecam mereka daripada nama yang digunakan.

Dari situlah bermula semula perhubungan yang sudah lama terputus tanpa sebarang berita dahulu. Yang sejauh merentasi Laut Cina Selatan dapat direnang, yang sejauh tujuh benua dapat dapat didaki. Kami saling bertanya dan bertukar maklumat tentang rakan-taulan lain yang dalam pengetahuan pada yang lain. Sememangnya kami dulu tiada sempadan kelas, pergaulan kami tidak terbatas pada jurusan yang sama. Kini bersatu semula di bawah laman sekolah Sultan Ismail dan pencarian rakan lain akan diteruskan.

Anak-anak aku mengamanahkan kepada aku untuk menguruskan permainan mereka dan kini aku sentiasa menanti kehadiran rakan-rakan sekolah kembali dalam perjalanan hidup aku.

Andai senikata lagu “Dapat ku undurkan masa” untuk membaiki kesilapan lalu, bagi aku itu tak perlu. Biarlah apa yang berlalu itu terus berlalu menjadi memori. Kerana kenangan lama itulah yang memaniskan dan mewarnai perjalanan hidup aku. Bukan meminta mereka berada di sisi namun gelak ketawa yang terburai dalam merungkai segala rahsia dan kenangan masa lalu menjadi satu kepuasan yang amat bernilai dalam diri kita masing-masing. Kita tidak boleh hidup dalam kenangan lama tapi kerana pengalaman lalulah kita bisa meniti hari-hari mendatang dengan lebih ceria kerana kita tahu kita masih memerlukan antara satu sama lain walau hanya dengan secebis cerita lama.

Tidak terhad pada rakan lama sekolah aku, malah rakan dari sekolah yang lain: aku mengucapkan jutaan TERIMA KASIH kerana mencipta persahabatan antara kita.

Kawan-kawan lebih ‘mengenali’ kurang, lebih diri aku.

Dan kerana aku masih mengingati leteran ibuku, ‘kau ni kan mati sok dek kawan..”

4 comments:

  1. melalui FB kita dpt kawan2 skool kita dulu.. samalah ngan saya.. dpt kwn skool rendah, menengah n kolej.. dah tuh kaum kerabat (sedara mara, ipar duai, adik beradik) pun ada gak..

    tp yg kat tadika jer x jumpa2.. sbb x igt nama diorang.. hohoho...

    ReplyDelete
  2. maz.. awk wat la kumpulan atas nama tadika..
    tu la kita dpt jumpa kwn2...
    tp si kembar yg mengilhamkan connet u telah dikhiati kwn sendiri yg buat facebook ni..

    ReplyDelete
  3. maksu ketemu ramai kawan lama melalui fb, thanks fb :)

    ReplyDelete
  4. naper la bdk2 mlayu kita x leh wat mcm fb ni kan...

    ReplyDelete