Halaman

Monday, April 26, 2010

Nikmat alam persekolahan.

Keseronokkan itu semua manusia impikan selain menikmati kebahagiaan hidup. Terpulang pada individu untuk menikmati keseronokkan. Sekadar berbual melalui telefon dengan kekasih hati pengarang jantung juga sudah cukup teruja. Memandu di lebuhraya yang tiada kesesakkan juga menyeronokkan perjalanan untuk sampai ke destinasi yang di tuju. Sekadar duduk berbual kosong bersama ahli keluarga atau sahabat handai di warung tepi jalan juga amat menyeronokkan. Bila ada keseronokkan sebegini terasa hidup ini amat tenang, bahagia dan segalanya berjalan lancar. Hilang sebentar segala permasalahan yang sentiasa membontoti kehidupan kita.

Setelah sekian lama, 21 tahun aku dan rakan-rakan sekelas yang sudah lama tidak mendengar khabar apatah lagi bersua muka dan hanya sekali-sekala terlintas kenangan waktu persekolahan menyelinap menghadirkan segala suka duka waktu persekolahan. Semasa di alam persekolahan, terasa bagai kita mempunyai satu dunia yang tersendiri. Seiringan dangan zaman remaja yang baru mempelajari dunia dan erti kata kehidupan sebagai seorang pelajar yang mana tanggungjawab yang paling jelas hanyalah belajar. Dari belajar mengenali huruf, mengeja huruf dan lansung menyebut susunan huruf menjadi perkataan dan membina sebuah ayat. 

Masalah pada ketika itu hanyalah satu, beban yang dirasakan amat berat, menyiapkan kerja sekolah. Bagi mata pelajaran yang diminati, kita bersungguh dan memperuntukkan lebih masa untuk mengulangkaji dan menyiapkan nota-nota yang paling ringkas untuk di memorikan dalam fikiran. Agar mudah nanti dimuat turun ketika menghadapi peperiksaan-peperiksaan penting. Bagi mata pelajaran yang kita kurang minatnya, terasa seperti batu besar yang memberatkan mukasurat buku tulis untuk diselak menyiapkan kerja latihan yang diberikan. Seolah bagai tidak wujud mata pelajaran tersebut.

Itulah antara tanggungjawab pelajar, di peringkat mana pun sekali selagi digelar pelajar. Nyata sekali semasa itu, nilai akademi ketika itu hanyalah tujuan yang satu, lulus cemerlang dalam peperiksaan yang dilalui. Kita pun tidak sedar berapa peratuskah apa yang kita belajar yang boleh kita serapkan dalam kehidupan kita. Selain tahu membaca, menulis dan mengira, sebagai pelajar, kita masih jauh dari memahami falsafah pendidikan itu. Tidak terlihat oleh kita apa yang ada pada dunia luar walaupun kita tahu keazaman untuk lulus cemerlang kemudian menjawat pekerjaan yang menjaminkan.

Begitulah juga harapan kedua ibu bapa kita yang berbuih mulut menasihatkan dan mengingatkan selain para pendidik yang berusaha keras mengingatkan matlamat hidup kita agar menjadi manusia berjaya kelak. Ada antara kita yang memandang tinggi kata-kata yang dilontarkan, tidak kurang juga yang memandang sepi. Kerajaan menyediakan peluang pendidikan agar, sekurang-kurangnya setiap warganya celik huruf dan selebihnya terpulang pada pelajar itu sendiri. Ibu bapa yang sedar betapa pentingnya ilmu pengetahuan berusaha keras untuk memastikan anak-anaknya mendapat tempat di sekolah yang terbaik prestasinya terutama di sekolah berasrama penuh.

Manusia ini berbeza setiap pemikiran dan gerak hatinya. Tangan kanan dan tangan kiri kita juga tidak sama ukuran apatah lagi fikiran dan gerak hati kita sendiri yang telah diizinkan oleh Tuhan yang Esa agar menuruti perintah atau kehendak kita. Kita hanya akan menyedari beberapa perkara yang dahulunya semasa di sekolah menengah, umumnya, merupakan tindakan yang betul atau memutuskan satu keputusan yang sukar untuk diputuskan, adakalanya kita menyedari bahawa itu hanyalah akan menciptakan satu pengalaman, samada keputusan itukah yang telah membina hala tuju kita sebagai manusia atau ianya akan menjadi satu penyesalan yang sentiasa membayangi kita. Jangan disesalkan penyesalan itu, sebaliknya bila kita menyedari penyesalan itu, sebaiknya kita pula memutarkan stering kehidupan kita menuju ke arah yang kita inginkan. Kita juga boleh kembali ke petak pertama. Belajar! Samada belajar di gedung ilmu atau di gedung pengalaman.

Seorang kawan meluahkan penyesalannya kerana padanya seolah pembaziran masa melakukan aktiviti luar darjah. Pengajaran yang dia dapati amat berharga untuk disimpan dan dia mahu pengalaman itu dicurahkan agar generasi keduanya tidak tersalah tafsir.

Nasihat pada anaknya, “Semasa di sekolah, kau nikmatilah zaman persekolahan kau tapi jangan sekali-kali kau abaikan pelajaran.” Unik. Itu kata seseorang yang telah jauh meninggalkan alam persekolahan, amat bernilai. Lebih nilainya dari sebutir permata lapan karat. Persoalannya, andai kita yang dituturkan sebegitu semasa di alam persekolahan, adakah kita mengerti apa yang tersirat, apa yang bakal dihadapi setelah mengharungi 5 tahun dengan mengusung beg galas yang sarat dengan buku sekolah di tambah senaskhah dua majalah yang di beli dari kedai majalah?

Andai kita memahaminya sekarang, tidak termampulah oleh kita untuk mengundurkan putaran masa dan apa yang mampu kita buat hanyalah memberi yang terbaik untuk generasi kita sebagaimana generasi di atas kita mengingatkan satu amanah yang penting dan kita ingkari dan memandang sepi. Untuk menyedapkan hati kita yang berduka seketika, kita jalanilah kehidupan yang kita sendiri pandu untuk menjadi kita sekarang. Menyesal itu boleh, membaiki apa yang disesalkan itulah yang dituntut. Mereka berkata tidak mengapa jika tidak berjaya dalam akademik namun biarlah menjadi manusia yang berjaya. Apakah kayu pengukur untuk menetapkan sebagai manusia yang berjaya?

Semestinya kita bersyukur dan bahagia dengan apa yang telah kita lalui dan jangan sekali-kali kita membandingkan diri kita dengan orang lain. Kita tidak tahu apa yang telah orang lain lalui untuk menggenggam kejayaan dan kita juga semestinya bangga dengan pencapaian kita hari ini dengan apa yang telah kita lalui. Sukar untuk kita menjadi diri sendiri, kita juga adakala menipu diri kita, menyimpan rahsia kita sendiri. Janganlah terlalu terpengaruh dengan falsafah aku adalah aku. Itu hanyalah mainan kata-kata bahawa dia tidak akan mudah dipengaruhi atau melakukan perkara yang sama dengan manusia lain. Tidak lebih dari itu secara dasarnya. Apakah perkara yang kita miliki sekarang tidak dipunyai oleh orang lain. Apakah sikap dan sifat yang kita punyai tidak dipunyai oleh orang lain? Adakah kalian tahu? Sering pula kita berdalih, apa kelebihan orang lain tiada dalam diri kita. Jika mereka boleh melakukan sesuatu mengapa kita pula yang sama sifat manusianya tidak mampu melakukannya? Andai kita nafikan, bermakna kita tidak tahu langsung tentang kehidupan orang lain di bumi ini.

Jangan sekali-kali bangga bahawa akulah ‘one and only’. Mengangkat sendiri kelebihan atau bakat yang ada. Andai kita susah, ada lagi insan lain yang susah. Andai kita merasakan kita hebat, ada lagi manusia lain yang lebih hebat. Cuma tiada dalam pengetahuan kitalah membuatkan kita sering tersilap langkah dalam membuat keputusan. Kaitlah dengan peribahasa, bahawa hidup ini umpama roda yang sentiasa berputar dan sememangnya sentiasa berputar dan hanya akan berhenti ketika Dia hendak menghentikan dengan tiupan sangkakala.

Bangga dengan diri kita dan membanggakan diri adalah dua perkara yang berbeza. Kita bangga diri kita kerana kita sudah tahu kemampuan kita menjalani kehidupan, kita puas dengan apa yang kita capai dengan kemampuan itu dan ini mendorong kita membina keyakinan untuk kita harungi kehidupan ini. Membanggakan diri seumpama kita memperbodohkan diri kita sendiri di hadapan khalayak yang ada antara mereka lebih hebat dari kita. Apakah perasaan kita, bila kita pamerkan kebanggaan kita dan kemudian dimusnahkan dengan mudah oleh orang lain yang lebih hebat dari kita?

Bagi aku amat mudah dalam kehidupan ini. Kita sebenarnya dan sememangnya pun, kita amat saling memerlukan antara satu sama lain. Tuhan jadikan kita berpasang-pasang, lihat sahaja anggota badan kita, carilah pada setiap inci badan kita, adakah mana-mana bahagian tubuh kita yang bersegi? Di anggota badan kita juga tidak punya ‘sempadan’ apatah lagi dalam sikap bantu-membantu. Kita pekak dan bisu tapi masih mampu berkomunikasi. Kita buta penglihatan tapi kita masih mampu melangkah berjalan. Adakah tiap anggota badan kita yang boleh bekerja secara bersendiri tanpa bantuan anggota yang lain? Jadi mengapa tidak kita jalani kehidupan kita dengan saling ‘bantu-membantu’ tanpa mengira apa jua kepentingan atau faedah yang diperolehi?


Bantu diri kita. Bantu ahli keluarga kita. Bantu komuniti kita. Gabungkan semua komuniti dan saling bantu membantu. Akhirnya akan wujudlah 1Malaysia!

3 comments:

  1. saya setuju sangat dengan nasihat itu

    ReplyDelete
  2. salam,

    sejak bersekolah...kini sampai pencen aku di sekolah huuu...

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete