Halaman

Sunday, August 23, 2009

Tak jual air ke bang tahun ni?

"Ayah.. Man nak air tropicana!"

"Akak nak iced lemon tea ea, ayah!"

Agaknya begitulah permintaan adik-beradik ini semasa dalam perjalanan ke bazar Ramadhan seketika tadi. Aku kasihan melihat wajah mereka yang terperanjat kerana harapan mereka sebentar tadi musnah bila mendapat tahu jawapan sebenar. Namun wajah mereka memperlihatkan senyuman bila ayah menjelaskan dan memberi pilihan lain.

Bukan mereka adik-beradik sahaja, malahan hampir semua pelanggan biasa yang mendapatkan air minuman dari gerai abang aku (seperti tahun-tahun lepas) terpaksa menelan alasan yang sama. Mereka juga arif tentang alasan dan sebab musababnya, kekurangan stok gula. Sepatutnya kami juga mendapatkan bekalan gula dari pembekal lazim. Tahun ini kami akur dengan kekurangan gula di pasaran. Kami tidak boleh memaksa sesiapa. Untuk sebulan berjualan air di bazar Ramadhan ini, kami memerlukan sekurang-kurangnya lapan guni gula yang berharga hampir RM75.00 seguni. Ketiadaan gula juga memaksa kami menukar strategi perniagaan.

Tahun ini kami memperdagangkan nasi ayam dan sandwich. Buat permulaan ini, jualan kami laris dengan jualan hampir 100 bungkus nasi ayam sehingga jam 1830. Sandwich juga laris mengikut selera kesederhanaan manusia untuk berbuka puasa. Alhamdulillah, walau bukan ini yang kami rancangkan.

Melihat di bazar Ramadhan kawasan Setiawangsa, memang tidak ramai yang menjual air minuman. Aku nasihatkan, jika hendak membeli air, belilah air tebu. Ini kerana air tebu tidak memerlukan gula malah ianya sendiri semulajadi kaya dengan gula untuk menggembalikan tenaga. Mungkin cuaca yang panas menyebabkan kerongkong kita lebih berselera dengan air yang sejuk , air yang telah bercampur dengan air batu berketul-ketul seperti air soya, air cincau, air jagung, air barli atau apa sahaja air yang memerlukan bancuhan air gula. Tapi untuk mengelakkan umpat selepas berbuka, sebaiknya janganlah membeli air-air sebegini.

4 comments:

  1. Alhamdulillah... Tak dapat jual air mcm biasa pun masih jugak ada sumber lain yg boleh diniagakan... Bulan Ramadan ni rezeki dpermudahkan Allah.

    ReplyDelete
  2. ya betul... tp kesian kat budak2 yg brharap dpt beli air... sayu je muka dorang..

    ReplyDelete
  3. Xpe bro nanti kite gi lastik kpale orang yang sorok gule tu...xde kojo tiap2 taun nak main sorok2..nie bru gule blom masuk ayam n tepong.

    ReplyDelete
  4. air tropicana tu air apa hah?? macam air kat hotel2 mewah pulak bunyi dia.. haha

    ReplyDelete