Halaman

Saturday, June 9, 2012

Dagangan sakti.



Suraya: Hei Lia! Cincin emas baru nampak, cantiknya!
Alia: Ala.. beli yang murah je. Itu pun aku tukar dengan cincin emas lama aku.
Suraya: Murah? Kau jual kat aku la. 50 ringgit?
Alia: Eerk..! Hehehe..

Begitulah usikan dua orang yang bersahabat. Alia cuba merendahkan diri dengan harga cincin emas yang baru dibelinya. Suraya pula cuba mengusik menduga kejujuran sahabatnya itu. Adakah Alia sanggup menerima tawaran belian daripada Suraya?



Lazimnya, kebanyakkan kita tidak akan membuat jual beli begitu walau dengan ahli keluarga sendiri. Sebabnya sudah tentu barangan itu sesuatu yang bernilai dan berharga pada kita.

Sebaliknya, ada segelintir manusia yang menawarkan sesuatu barangan yang mana hakikatnya ianya tidak bernilai seperti logam emas. Logikkah jika sebutir batu yang bukan dalam kategori permata boleh dijual dengan ribuan ringgit hanya kerana ianya mempunyai hikmat atau sakti yang tersendiri?

Tangkal atau azimat tertentu jatuh dalam kategori ini. Umum kita mengetahui bahawa tiada yang berkuasa selain Allah s.w.t. Mengapa ada manusia hilang pertimbangan bila mendengar kesaktian yang boleh dilakukan oleh sebutir batu atau sepotong kayu? Tamak atau ingin memiliki kehebatan yang tiada pada orang lain?

Adakah mereka lebih mempercayai kata-kata manusia lain yang menghamburkan kebaikan tangkal seperti itu sedangkan kita dan segala yang ada di alam kita ini dicipta oleh Allah s.w.t. tanpa mempunyai kesaktian atau kuasa yang melindungi atau kuasa menyembuh kecuali beberapa khasiat yang memberikan kebaikan dengan amalan penggunaan yang betul yang Allah anugerahkan untuk kebaikan manusia dan penawar penyakit dengan izinNya dan kita bertawakal padaNya.

Bagaimana pula sebutir batu boleh mempunyai kesaktian? Andai benarlah ada kesaktiannya! Mengapa pula pemiliknya beria-ia menawarkan kepada orang lain dengan segala kesaktian yang dimiliki oleh batu itu dengan satu nilai harga? Adalah lebih baik digunakan untuk kebaikan sendiri. Manusia tidak akan berkongsi sesuatu yang bernilai buat dirinya dengan orang lain. Sewenang-wenangkah seorang isteri mahu berkongsi suami? Lapangkah hati kita meminjamkan kenderaan kita pada seorang sahabat? Sudikah kita memberi pakaian berjenama yang baru dibeli kepada orang lain?

Kerugian nyata sebaik sahaja wang ringgit bertukar tangan. Beruntung si tukang mengikat batu untuk dijadikan cincin atau loket. Untung pada kita? Allah yang Maha Pelindung, melindungi kita dari musibah atau kesusahan tetapi diyakini pula kita bahawa batu sakti itulah yang melindungi. Allah yang memberi kita pelbagai rezeki dari arah yang tidak kita ketahui namun pelaris juga yang mendapat nama. Beruntungkah kita?


Ironinya, mereka akan beralas, hanya mengagumi keindahan dan keunikkan struktur batu tersebut yang dicipta Allah s.w.t. dan bangga dengan nilai beliannya.

InTheShadow

No comments:

Post a Comment