Halaman

Wednesday, June 13, 2012

Hinaan ayah ke hujung nyawa



Kau ghaib entah ke mana
Aku melilau darat ke baruh
Calar-balar betis aku
disanggah renek berduri
Meranduk paya paras pinggang
Kau memang menyusahkan!

Apa yang buat kau menyentap
Tidak sakitkah hidung kau
Menyentap tali berpilin tiga
Berserat  Abaca Sumatera
Sebesar kelingking aku
Kau memang bodoh!

Selama kau menghilang
Hari sekolahku terabai
Kerja rumah belum ditanda
Ruang hadir dicoret kosong
Kau sungguh kejam!

Lebih pedih lagi
Bukan kau yang mengadap
Hayunan tempeleng ayah
Sepak terajangnya menyinggah
Di badan kerdil ini
Kau memang tidak berhati perut!

Sumpah seranahnya lali di telinga
“Anak haram”
“Tak boleh diharap”
“Biarlah mampus!”
“Hidup pun tak berguna”

Ampun maaf aku lenyap sahaja
Ayah bagai kerasukan Daasim
Bengisnya mengalahkan
Ibu singa kehilangan anak!
Kau memang celaka!

Mengapa kau tergamak
Mencalarkan kasih sayang
Aku dengan ayah
Sudahlah ibu berpisah jauh
Kau memang tiada perasaan!

Bendang perlu dibajak
Ayah mencuka pulang menoreh
Aku tidak diberi muka
Jangan terlihat kelibat aku
Di hujung matanya
Kau memang tidak bertanggungjawab!

Aku bertempik di batas bendang
Bertingkah azan Asar dari surau
Aku benci kau!
Kubang kau akan aku kambus!

Penglihatan aku kelam
Aku rebah
Hanya sempat menyambar
Silauan terik mentari petang.


InTheShadow

No comments:

Post a Comment