Halaman

Monday, October 10, 2011

Dia lagi sayang!


“Tengok! Bila dibeli, bayang pun tak ada. Bila tak dibeli.. tegak-tegak keluar nombornya! Aduhh..,” gerutu Wak Kasmin sambil mengeleng-gelengkan kepalanya seraya menghembus asap rokok, mengeluh. “Ini kalau dicampakkan lima ringgit, ada juga sembilan ratus ni,” sambungnya lagi kecewa dan matanya masih lagi tertekap di atas sekeping kertas putih yang mengandungi keputusan nombor ekor petang tadi. Disedutnya keras rokok kretek, dihembus dengan nafas kecewa, berkepul pekat asap putih kuning menerobos udara malam.

“Ngapa Wak, ini malam bulan cantik bersinar. Kenapa tak dibeli nombor tu?” Kamil  cuba menenangkan pusaran kecewa Wak yang jelas nyata hampanya.

“Bukan tak mau dibeli. Tidak nyempat saya tadi petang. Masih lagi siapin kerja di rumah orang. Lagi-lagi semalam. Belinya 2222, keluarnya 3222. Second prize nombor tu keluar. Lagi beli dengan jackpotnya.

“Second prize? Kena, masyuk la Wak. 6 bulanlah Wak tak amik kerja. Balik kampung terus. Beli tanah, kerjakan ladanglah  Wak,” Kamil cuba berseloroh, melenyapkan perasaan dukacita Wak yang masih lara. Ada sengih di riak wajah Wak. Dilipat-lipatnya kertas tadi lalu dibiarkan di atas meja. Wak menghirup teh tarik lalu menyalakan lagi sebatang rokok kretek. Dihembus perlahan asap dari mulutnya.

“Biasalah Wak, time beli, bayang pun tak ada. Time tak beli, time tulah naiknya.”

“Sebenarnya, saya dalam 6 bulan ni, udah kurang membeli. Kalau beli pun, satu pintu je. Ngak lagi tiga-tiga pintu. Itu pun,  beli… kalau ada nombor yang bagus. Kalau gerak hati mahu beli,  beli. Ngak.. Saya duduk diam-diam aja. Udah 2 tahun aku tak kena nombor. Kalau ada pun, yang iboxnya aja.”

“Aish.. kenapa lak Wak?”

“Iyalah.. Bila udah tidak kena-kena. Terfikir jugak aku. Mungkin Tuhan ngak mahu kasi aku rezeki dengan nombor lagi. Dia suruhh aku kerja. Awal bulan lepas, belinya 2785. Kuarnya 1785, starter. Hari Sabtu lepasnya tu, aku beli 6287. Keluar first prize, 6187,” Wak menegaskan suaranya memastikan cerita sambil menekan-nekan jari telunjuknya di atas meja. Kamil mendengar tekun.

Orang masih lagi ramai lalu-lalang di kaki lima tempat warung mamak terletak. Kelihatan juga di meja sana, tiga orang remaja yang masih lagi meriah dengan derai ketawa bercerita. Pelayan ke hulu ke hilir mengambil dan menghantar pesanan pelanggan sambil berteriak memanjangkan pesanan kepada pembuat air atau penebar roti canai.

“Lepas kita raya itu hari, saya banyak dapat kerja. Pasang tile, siling pejabat di Puchong.  Kemudian ada satu taukeh panggil saya buat dapur tuk rumah anaknya di Connaught. Lagi Jerry minta bantu dia kerja ngecat rumah di Pandan Indah. Ada sahaja kerjanya tidak berhenti. Lagi kerja sikit-sikit bikin wiring. Ngak sempat ni nak minum kat sini. Terus aja balik rumah, keletihan. Tidur terus.”

“Bulan lepas sahaja, semua kerja ini sahaja, saya udah bisa dapat gaji, empat ribu lebih. Beruntung lebih dari mengharap duit nombor.”

“Celaka punya nombor! Buat habis duit saja,” Wak merengus.

“Tu pasallah Wak tak beli nombor tadi?” tanya Kamil.

“Tadi tengahari aku ikutnya Jerry. Bikin cat kat rumah orang di Cheras. Udahnya sudah selesai, mahu aja pulang, Yap ngajak makan dulu. Kemudian terus dihantarnya aku balik ke rumah. Lepas mandi semua, ingat-ingat mahu keluarlah ke mari. Sudah sampai sini, semuanya ada. Dia orang semua ada. Sedang nulis nombor. Aku lihatkan aja. Ngak terfikir pun aku mahu membeli. Ditanya jugak dia orang, mahu kirim ngak? Aku diam aja.”

“Sayanglah Wak, kalau kirim tadi..,” Kamil pula seolah menyesal.

“Bukan…,” Wak jawab perlahan.


“Hari Khamis malam, saya mimpi... Kena nombor,” Wak tertawa kecil. “Dalam mimpi tu, nombornya naik. Kena besar! Tapi saya ingat-ingat, ada banyak nombor dua. Tapi nombornya panjang. Sepertinya lapan angka. Rasanya tu, perasaan tu macam ngak sabar nak ambil wangnya. Mimpinya seperti betul, seperti udah kena...! Bila sudah sedar tu, fikir-fikir juga nombor itu. Ingat-ingat di hati tu kan seperti mahu membeli 2222, 3222, 2255, 2225.”

“Wak ada tulis tak?” Kamil bertanya.

“Ngak, cuma fikir-fikir dalam hati gitulah, masa bangkit tidur tu,” jawab Wak perlahan.

“Jadi semalam, saya awal-awal lagi di sini, minum.  Sementara menantinya Jerry sampai jam sebelas. Mahu bikin kerja di Cheras sanalah. Saya belilah, 2222 di Toto. Beli sekali ngan jackpotnya, 6952 dengan 7927, enam ringgit. Dibeli sahaja 2785, lima ringgit,” Wak bersungguh bercerita.

“Balik saja dari kerja sana, semuanya singgah  ke sini. Bila sudah pukul tujuh setengah tu, tengok result, udahnya, keluar 3222 second prize. Masa tu, dalam hati saya… Aduh! Udah tak tahu mahu cakap apa. Diam saja saya… Iya, saya diam saja. Memikirkan. Dia orang cakap-cakap sama saya pun saya, saya diam saja.”


“Ini hari keluar 2785, tapi ngak beli…”


“Huish… sayanglah Wak. Kalau tak…”

“Iyalah… itulah…! Saya fikir, Tuhan tak mahu bagi saya rezeki dengan nombor lagi. Dia suruh saya kerja.”



blog

No comments:

Post a Comment