Halaman

Wednesday, October 5, 2011

Belanjawan.


Kais pagi, makan pagi, kais petang, makan petang. Itulah cara ayam mencari makan. Apa yang dapat dikaisnya, habis semua dimakan. Tidak ada ingatan untuk disimpan. Mungkinkah ayam yang mengais jika terjumpa cacing yang sihat lalu disimpan atau diternak lalu dibiakkan menjadi bekalan makanannya? Malah kita yang membela ayam di belakang rumah, disiapkan rebannya, disediakan lampu agar ayam-ayam tidak kesejukkan di malam hari. Cukup waktu kita pula memanggilnya sambil menabur dedak atau sisa nasi semalam yang tidak habis menjadi rezeki kita. Sampaikan kita pula menjadi gusar bila berjauhan dari rumah mengingatkan ayam-ayam di reban tiada siapa yang hendak memberi makan.

Ada juga segelintir manusia yang hidupnya seperti perumpamaan ini. Mereka berusaha mencari rezeki di hamparan bumi ini. Mereka lakukan apa yang terdaya oleh mereka dan redha dengan rezeki yang diberikan oleh Tuhan. Syukur diucap, mengeluhnya tiada. Satu ringgit yang berada disaku amat payah dibelanjakan kerana sikap berhati-hati dalam berbelanja. Namun pada segelintir manusia, sepuluh ringgit yang ada disaku boleh menjadi kerisauan kerana tidak cukup untuk berbelanja. Apalagi dengan kehidupan di bandaraya yang segalanya menuntut wang walau dengan sayu mereka berkata, “Segalanya wang tetapi wang bukan segalanya”.

Bukit kalau ditarah hari-hari akan rata juga akhirnya. Ini perumpamaan membandingkan dengan manusia yang sering berbelanja boros walau miliki wang ringgit yang banyak. Lama-kelamaan akan habis juga wang ringgit itu dibelanjakan. Tetapi bagi sebelah yang lain, manusia yang positif akan menggambarkan perumpamaan ini sebagai satu usaha yang dilakukan dengan bersungguh-sungguh secara berterusan. Bukan mudah hendak meratakan bukit secara logiknya.

Adakala bila pendapatan kita ada sejumlah ini, kita masih mampu menjalankan kehidupan. Masih mampu menanggung tanggungan atau diri kita sendiri. Tetapi bila pendapatan kita sudah bertambah dan meningkat, mengapa masih kita merasai ianya tidak mencukupi. Bukankah sepatutnya mempunyai lebihan yang nyata? Tetapi manakah perginya wang ringgit itu disalurkan?

Kita mengatakan kita masih membuat simpanan malah kita tambah lagi nilai simpanan. Bila susut wang di poket, mampukah kita menahan diri agar tidak menghadap mesin wang ATM? Mungkin kita akan beralaskan, “Tak mengapa, sekali ini sahaja”. Bila ada waktunya memang kita memikirkan simpanan wang untuk kegunaan kecemasan yang boleh muncul tanpa diduga. Di sudut hati yang lain pula membisik, “Duit bukan boleh dibawa mati”. Yang mati kerana wang ramailah!

Pasti ada segelintir manusia yang memikirkan bahawa kita berhak berbelanja mengikut kemahuan hati untuk kepuasan diri setelah bertungkus-lumus bekerja mencari duit. Benar, tapi perlukan kita membeli sehelai baju kemeja berharga RM400.00 di butik yang berjenama? Mereka sahaja yang punya jawapannya. Itu tidak menjadi masalahnya tetapi yang sering menjadi masalah pada manusia begini apabila ada saudara-mara atau adik-beradik yang memerlukan pertolongan dari segi wang ringgit, manusia ini mampu dan berani untuk tidak menghulurkan bantuan dengan alasan tidak punya wang. Mereka ini gusar jika bantuan kewangan diberikan, ianya akan menjadi seperti perbuatan memberi kucing makan, yang datang menggesel kaki kita ketika makan sambil mengiau-ngiau meminta makanan. Bila sudah diberi, kucing itu akan kembali lagi meminta.

Resah wang hanya habis dihulur sebagai badan kebajikan sedangkan kepuasan hati meronta-ronta untuk memiliki seluar dungree lusuh buatan Perancis.

Semasa kita anak-anak, kita minta wang belanja sekolah dari ibu atau bapa. Apa sahaja perbelanjaan kita semasa menuntut di sekolah kita minta sahaja pada ayah tanpa memikirkan kesusahan ayah dan ibu. Ayah memujuk ibu mengatakan tidak mengapa kita berkorban untuk pembelajaran anak kita. Ayah akan membuat pilihan dan mengorbankan banyak perkara yang kita sebagai anak ketika itu tidak pernah memahaminya malah ibu sendiri tidak tahu bagaimana ayah berusaha, menyeka peluh di dahi mencari wang. Ayah pastinya akan bertanya pada kita, adakah duit belanja yang diberi kelmarin sudah habis dibelanjakan?

Andai jawapan masih berbaki. Ayah akan sarankan agar kita jimat berbelanja. Ingat keperluan masa depan. Itu didikan ayah! Wang sudah habis dibelanjakan untuk membeli barang keperluan sebagai jawapan balas pada pertanyaan ayah, pastinya ayah akan menyeluk sakunya mengeluarkan beberapa keping wang kertas dan menghulurkan kepada kita hanya untuk memastikan kita tidak keputusan duit berbelanja. Hulurannya pasti diiringi dengan nasihat agar kita belajar lebih tekun dan jangan boros berbelanja. Itu nasihat ayah!


Sememangnya manusia tidak pernah akan puas dengan apa yang dimilikinya. Tamak atau ingin berlebih daripada orang lain? Seharusnya kita mesti berbelanja dan melakukan pengurusan wang dengan betul dan berhemah. Sekiranya kita berdisiplin dalam pengurusan wang, pasti Allah akan sentiasa memberi rezeki yang kita tidak terduga kerana Dia tahu kita membelanjakan wang yang diberiNya pada jalan yang diredhaiNya. Jika kita sekadar menyimpan dan lalai pula pada cukup haulnya.. malah diberi lagi dengan melimpah-ruah dan kita alpa dengan nikmat syukur dan pada asnaf yang memerlukan, itulah ujian untuk kita.

blog

No comments:

Post a Comment