Halaman

Friday, October 28, 2011

Selepas kesulitan.

Sedang leka bersama rakan-rakan bermandi-manda di kolam renang, Yahya cuba melakukan aksi terjunan. Malang tidak berbau! Pinggul Yahya terhentak di bibir kolam. Kesakitan yang dialami tidak mampu diluahkan dengan kata-kata. Rakan-rakan yang lain tergumam seketika. Yahya mengalami kecederaan parah sehingga memaksa ayah tirinya mengejarkannya ke hospital.

Lima jam berada di dalam dewan bedah, Yahya  bertarung nyawa. Selepas tiga hari, barulah Yahya mampu tersenyum kerana diberi peluang melihat dunia. Amir yang menemaninya akhirnya bersuara, nadanya gembira sambil berkata, “ Yahya, hidup kau kini berada di tangan Allah. Bertahanlah, sabarlah. Allah s.w.t pasti menolong.” Yahya mengucapkan syukur pada Tuhan sekalipun dia tidak faham apa yang dimaksudkan.

Akibat dari kecederaan itu, pergerakkan Yahya amat terbatas. Apatah lagi dengan kecederaan di sendi pergelangan yang berisiko untuk dia mengalami kecacatan. Yahya kini berjuang untuk hidup. Hari terus berlalu, namun jauh di sudut hatinya telah sedar bahawa dia telah mensia-siakan nikmat kehidupan. Kemalangan itu benar-benar menuntut Yahya terus bersemangat untuk menguasai diri dari kesakitan yang dirasai.

Jika dulu, dunia hanya untuk keseronokkan tetapi kini dia lebih banyak merenung hikmah yang telah berlaku ke atas dirinya. Baginya, jika Allah s.w.t. hendak memberi hidayah padanya, maka tiada apa yang boleh menghalang.

Allah berfirman, “Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.” (Ash-Syar-h 94:6)


Keinginan Yahya untuk memeluk Islam semakin menebal walau dia tahu dia terpaksa meninggalkan segala kemewahan. Yahya berpindah keluar dari rumah yang mewah dan keluarga tiri yang dicintainya menuju ke rumah ayah kandungnya walaupun rumah ayahnya lebih kecil dan menjadikan dapur sebagai bilik tidurnya. Semata-mata untuk memilih jalan yang benar dan mencari hidayah Allah s.w.t.

November 2006 merupakan titik perubahan dalam hidupnya setelah bergelar muslim ketika usianya menginjak 17 tahun. Keputusannya itu dianggap gila oleh rakan-rakan yang lain malah keluarga tirinya. Caci maki, sumpah seranah dan penghinaan berterusan dilemparkan kepadanya. Yahya tahu semuanya mesti dihadapinya sebaik sahaja dia memilih untuk memeluk Islam. Ternyata jiwa remaja Yahya Schroeder cukup tabah dan mengorbankan segala keindahan dunia. Berpesta dengan limpahan arak kini dilupakan. Dia nekad untuk tidak berpatah balik.

Sekalipun akur hidup dalam kemewahan amat mengujakan namun tatkala diri bersendirian, terasa kekosongannya. Dia sentiasa mencari untuk mengisi kekosongan itu. Ketenangan! Itulah yang dicarinya… Kini segala-galanya di hadapan mata. Masakan dia mahu meninggalkan apa yang dicari setelah memilikinya!

Yahya mengakui untuk menjalani kehidupan sebagai seorang Muslim di daerah Hitler tidak semudah yang difikirkannya. Malah pemuda Muslim yang dilahirkan di negara ini lebih berbangga dengan title sebagai warga Jerman berbanding mengakui diri mereka Muslim. Tidak keterlaluan juga dikatakan ada yang sanggup mengadaikan keislaman mereka untuk mendapat taraf kewarganegaraan.

Yahya mulanya berjinak-jinak mengenali Islam setelah ayah kandungnya memeluk Islam pada tahun 2001. Dia mencari erti ketenangan dan ketuhanan, meneroka pelbagai perkara untuk mengenali cara kehidupan orang Islam di Jerman. Dari pencarian ini, bermulalah dia mengenali Amir, salah seorang dari komuniti Islam di bandarnya.

Kini, segalanya Yahya melalui kehidupannya dengan matang. Rakan-rakan yang dulu memaki, mencemuh dan mengejeknya mula bosan dengan perlakuan mereka masing-masing. Sebaliknya mereka mula mencari sebab mengapa Yahya masih bertahan sebagai seorang Muslim. Disitulah Yahya memulakan perjalanan dakwahnya. Yahya menerangkan Islam bukanlah seperti yang digembar-gemburkan oleh Barat. Bahkan Islam adalah penerang kehidupan bagi setiap insan. Kini rakan-rakannya mula memahami bahawa Islam adalah rahmat untuk seluruh manusia.

blog



No comments:

Post a Comment