Halaman

Sunday, April 1, 2012

Gerimis Mengundang.



Selesai sahaja nama pengarah diwartakan. Tepukan gemuruh mengisi ruang Panggung Sari. Reda sahaja tepukan, kami bingkas keluar dari panggung. Tidaklah pula aku menjangkakan teater bertemakan cinta ini ada lawaknya. Ini semua gara-gara peluang yang diberikan kepada kumpulan Zero, pemenang tempat kedua Raja Lawak Astro musim keenam diberi kepercayaan mengambil-alih keseluruhan satu babak.



Walau lawak Zero bagai diulang siar dari rancangan Raja Lawak yang disertai namun kebijaksaan pengarah menggarap lawak muzikal yang pernah mereka persembahkan dapat diadun dengan baik sekali dan membuat Panggung Sari gamat dengan gelak tawa penonton. Bagi aku, Ahmad Idham telah menyuntik satu tambah nilai yang amat baik!

Kunjungan ke Istana Budaya untuk menonton teater muzikal Gerimis Mengundang hanyalah menemani ibu yang meminati pelakon Indonesia, Mikha Tamboyang yang sedang galak melalui sinetronnya, Nada Cinta; membawa watak Chinta. Setelah tiba di lobi Istana Budaya, barulah aku amati poster promosi yang ditampal merata. Diketahuilah heronya adalah Kamal Adli yang membawa watak Zamani; mungkin mengambil sempena nama penyanyi yang mendendangkan lagu Gerimis Mengundang dari kumpulan Slam yang popular sekitar tahun 1997, seingat aku.

Selain itu juga, menampilkan Taiyuddin Bakar yang membawa watak sebagai Jering dan beliau juga adalah Penolong Pengarah 1 untuk teater muzikal ini; juga bergandingan dengan Kamal Adli dalam Apa Celop? Kiranya Apa Celop + Nada Cinta = Gerimis Mengundang! Ada juga para pelakon dari negara jiran terdekat kita dari Singapura turut bergandingan dalam teater ini. Suatu yang amat sihat untuk menaiktaraf karya seni atau  seni teater serumpun.

Menjadi kebiasaan dalam tema cinta halangan dan cemburu pasti hadir. Masakan tidak seperti di dalam lirik lagu Gerimis Mengundang itu sendiri.

“Kusangkakan panas berpanjangan
Rupanya gerimis, rupanya gerimis mengundang
Dalam tak sedar ku kebasahan..”


Layan lagu ni.. ley leleh air mata ni beb..

InTheShadow

No comments:

Post a Comment