Memang aku teruja! Kalau bolehlah dapat tonton waktu
tayangan paling awal pada 28 Februari tu, pasti aku dah terpacak kat depan
kaunter tiket. Tapi tulah, kerja! Tak mengapa, esok masih ada. Esoknya hari
Jumaat aku menonton pada tayangan pukul 4:15 petang di MBO KL Festival,
Setapak.
Rock.. Oo! Menonton Que Haidar menetak-netak ais kepal pada
awal babak dah buat aku gelak. Sengihnya bersahaja bila menjawab, “Ada lipan
bara.” Hahahaha..! Lakonan Que Haidar sebagai Amy Mat Piah amat mantap. Mimik
wajahnya yang amat, amat mengharap untuk menjadi vokalis kumpulan Rimba Bara memang
mantap. Kena lak masa babak dia memujuk Jijoe (Khir Rahman) dengan sebungkus
teh. Begitu juga, mimik wajahnya yang amat, amat gembira bila diberi peluang “jamming”
bersama-sama dengan Rimba Bara dan diberikan lagu baru, Tika yang menjadi harapan
Jijoe untuk membuat “come back”.
Kemudian kehadiran Zul Kapan (Soffi Jikan) menyampaikan
berita yang mengelirukan buat Jijoe, seakan Zul Kapan akan bersama Rimba Bara
menandatangi kontrak di bawah Luncai Emas. Boleh dilihat wajah kehampaan yang
ditunjukkan oleh Amy. Sentap! Namun bila sahaja dimaklumkan dengan lebih lanjut
bahawa Zul Kapan akan bersama Malaikat Maut, ada sinar harapan yang dimimikkan
oleh Amy. Amat ghairah untuk terus menjadi vokalis utama kumpulan Rimba Bara.
Amat berbaloi sekali apabila Khir Rahman berjaya memujuk Que
Haidar untuk berlakon semula hingga Mamat Khalid sanggup tidak akan meneruskan
penggambaran “Rock.. Oo Rimba Bara Kembali” sekiranya Que Haidar tidak mahu
meneruskan watak Amy Mat Piah.
Amat, amat lucu bila menonton babak akhir ketika Amy gagal
mengawal emosinya dan berlari menangis keesak-esakkan. Kiut! Hahahaha.. Walau
diketahui Khir Rahman lebih senior pengalaman lakonannya, lebih-lebih lagi di
bidang teater, namun semangat keakraban persahabatan mereka, membawa aliran
yang amat positif di layar perak.
Lagu-lagu era rock kapak dalam filem ini, sememangnya
menggamit pelbagai pengalaman dan memori bagi setiap rocker atau penonton yang
hidup berjuang pada era kegemilangan rock. Kemunculan kumpulan Search , Wings,
Bloodshed, Hellions, MAY, SYJ, Scandals dan berpuluh-puluh kumpulan rock tiba-tiba
memenuhi ruang udara dengan pengaruh kuat dari kumpulan rock dari Barat seperti
DIO, Iron Maiden, Metallica, Def Leppard, Scorpions atau White Snake dan
ratusan lagi genre di bawah cabang rock itu sendiri. Dilupa jangan Loudness
dari Jepun!
Ini nyata sekali ketika itu, kebanyakan remaja terutama pelajar lelaki peringkat sekolah menengah
telah mengenggam kemas untuk menganggotai atau menubuhkan sendiri kugiran
masing-masing. Ada yang sanggup ponteng sekolah, menabung duit belanja harian,
berkongsi untuk membayar sesi “jamming” di studio-studio yang ketika itu juga banyak
muncul secara tiba-tiba. Siapa kata industri rock tidak menjana ekonomi? Aku
yang ketika itu di tingkatan empat pada tahun 1988, walau tidak cenderung pada peralatan
muzik, namun sokongan tetap ada untuk bersama mereka, berjuang walau aku mampu
tidur di dalam studio dengan kebingitan keras “scrumming” gitar dan hentakkan
padu “double pedals” drummer. Aku tetap lena, kerana rock telah larut ,
mengalir deras dalam jiwa.
Menonton filem ini, seperti meyaksikan tayangan ulangan
kehidupan aku bersama rakan-rakan sebaya yang lain yang menggemari muzik rock
terutamanya yang kita istilahkan sebagai “Rock Kapak!” sekarang. Semua yang
dipersembahkan oleh Mamat Khalid terutama dari segi fesyen rock itu sendiri
amat tepat! Manalah dorang dapat kasut high cut Aliph tu? Kecuali pengalaman sebagai
pemuzik rock. Aku hanya pengemar muzik rock – King Diamond, Mercyful Fate,
pastinya Metallica!
Falsafah Mamat Khalid dalam karya ini adalah untuk berkongsi
bagaimana cabaran dan harapan kumpulan rock yang bersaing sesama sendiri.
Susah-senangnya menjadi warga kota dengan bergantung harapan dengan orang lain.
Jatuh bangunnya semangat juang meneruskan langkah menelan apa sahaja untuk
mengisi perut yang sama kuatnya dengan ‘growling’ vokal rock itu sendiri.
Pengorbanan dalam percintaan demi untuk cita-cita seperti pada babak Slash
memarahi kekasihnya di perhentian bas di hadapan khalayak ramai. Namun pantas
kita ketahui, genangan air mata Slash mengharapkan pemahaman dan pengorbanan
kekasihnya dan terpaksa hipokrit bahawa seorang rocker tidak perlu ada perasaan cinta.
Pada aku, aku lebih suka jika Mamat Khalid lebih cenderung
kepada ‘permainan’ promoter terhadap kumpulan-kumpulan rock yang baru naik.
Memperlihatkan kekotoran pemikiran manusia tamak yang sanggup mempergunakan
bakat seni orang lain untuk menyara kehidupan mewah atau kehidupan kepura-puraan
para promoter. Pada ketika itu, hampir semua kumpulan muzik rock ini hanya bergantung
pada “konsert” di tapak-tapak ekspo. Konsert funfair! Di mana kemuncaknya
ketika itu adalah di tapak ekspo Pulau Pinang atau Port Dickson. Selain beradu nasib di pertandingan “Battle of the Bands” untuk mengukuhkan reputasi dan
menaikkan profil kumpulan rock masing-masing seperti Ella and The Boys.
Mungkin kos yang besar untuk membangunkan set tapak ekspo
dan masalah kebanjiran peminat menonton konsert funfair, maka itu Mamat Khalid
hanya mengilhamkan seperti pada babak kumpulan Rimba Bara bermain di majlis
perkahwinan satu keluarga Hindu. Menunjukkan betapa terdesaknya golongan ini
untuk meneruskan kelangsungan hidup di kota Kuala Lumpur. Namun bila sedikit laba
diperolehi, manusia menjadi lupa dan terus mementingkan diri sendiri dengan
jalan yang salah, dan sememangnya masalah ketagihan dadah banyak dikaitkan
terhadap golongan rocker selain dengan masalah penampilan berambut panjang dan
berpakaian tidak senonoh.
Aku juga lebih suka jika Jijoe lebih positif terhadap vokal Amy.
Ketika inilah elemen-elemen membina atau metafora yang berkaitan dengan
kehidupan dilontarkan sebagai pengajaran untuk para penonton. Bukan hanya
sebagai objek sendaan untuk Jijoe dan Black. ATAU, boleh juga diwatakkan Amy
sebagai orang yang berilmu dalam bidang muzik atau vokal tetapi mengikut resmi
padi. Katakan selepas filem Rock yang dahulu, Amy merantau ke daerah yang lain dan lebih dahulu bergaul dengan kumpulan-kumpulan muzik kemudian pulang
ke kampung dengan pengetahuan dan pengalaman yang lebih baik untuk membimbing
Rimba Bara.
Dengan kesilapan yang dilakukan oleh kumpulan Malaikat Maut
ditonjolkan sebagai hukuman bagi mereka yang berhidung tinggi atau tamak dengan
bakat yang ada. Mereka mesti bertanggungjawab di atas apa yang telah mereka
lakukan, mereka sendiri telah menabur pasir ke dalam periuk. Benar, memaafkan dan memberi
peluang kedua itu adakalanya baik tetapi lebih baik jika, Jijoe lebih menyedari kelebihan
bakat Amy sebagai penyanyi utama dan membuka lembaran baru dan melangkah untuk
mendapat tempat di dalam “Battle of the Bands”!
Kemuncaknya, konsert di Stadium Merdeka!
Tapi aku amat faham. Untuk membawa kembali kehebatan zaman
rock 80an di zaman muka buku adalah satu yang amat, amat sukar walau ianya
tidak mustahil untuk dilakukan. Semuanya tertakluk kepada produser.
*Lagi cantik kalau rambut panjang palsu dorang tu lebih
re-al!
No comments:
Post a Comment