Halaman

Sunday, May 15, 2016

Syurga Wanita.

Seawal jam 0900, kami sampai di Pasar Baru, Bandung dengan menaiki Angkutan Kota dengan tambang Rp7,000 seorang.

Tiada yang banyak dapat aku lakukan di sini kecuali mencuci mata. Melayan para pengamen dengan lagu Tegar, hampir kesemua pengamen memetik gitar mengalunkan lagunya.
Berilah sedekah seadanya sambil berhibur. Nasihat orang tempatan, jika diberi banyak, mereka umpama kucing yang mengerumuni satu kepala ikan.

Jam 1300 kami makan tengahari di Warung Nasi Ampera, berdekatan Pasar Baru. Usai menjamu selera dengan pelbagai lauk, kami ke Rumah Mode dengan Angkutan Kota, juga Rp7,000 tambangnya seorang.

Tiada apa yang menarik di Rumah Mode. Juga aku hanya mencuci mata. Jam 1700 kami bergegas mendapatkan Angkutan Kota untuk Stasiun Kereta Bandung untuk pulang ke Jakarta yang dijadualkan jam 1915.

Tiket kereta untuk pulang ke Jakarta telah dibeli awal semasa tiba di Bandung namun sebelum memasuki jalur, kita hendaklah mendaftar masuk dan mencetak pas pelepasan (boarding pass) - layan diri.

Lebih kurang jam 2230 kami tiba di Stasiun Gambir, Jakarta. Sebelum.pulang ke penginapan kami menjamu selera di stasiun.