Sudah tentunya kita amat menanti dan berbesar hati ketibaan Ramdhan yang penuh rahmat dan kita akan merinduinya bila tiba masanya berlalu. Ramai ustaz yang sering menyarankan kita bagaimana untuk mengekalkan ibadah dalam bulan Ramadhan yang berkunjung saban tahun. Sebagaimana Allah menurunkan Al-Quran pada bulan Ramadhan yang membawa berjuta kebaikan dan rahmat terutamanya pada malam Lailatul Qadar yang penuh rahsia kedatangannya di mana kita digalakkan untuk mencarinya.
Aku
bukan ahli untuk membicara dan mengupas Ramadhan yang penuh rahmat ini.
Cuma terlintas, bila memerhatikan keghairahan kita menyambut Ramadhan.
Dari segi duniawi, ramai peniaga terutama peniaga-peniaga makanan
menantikan rahmat bulan ini untuk mencari pendapatan lebih. Kerajaan
melimpahkan kurnia kepada Pihak Berkuasa Tempatan dan para penganjur
untuk mengurus tadbir bazar Ramadhan.
Boleh
dikatakan apabila Rejab memperlihatkan diri ramai peniaga yang sudah
mula mengintai-intai peluang untuk memasuki pasaran bazar Ramadhan,
tidak kurang juga usahawan pelapis yang ingin cuba beradu persaingan. Ke
hulu ke hilir menjinjit, mempersiapkan dan mengemaskini segala dokumen
yang perlu malah yang paling penting mendapatkan suntikan wajib Typhoid
(TY2) bagi mereka yang telah melepasi tempoh 3 tahun dan bagi mereka
yang ingin memulakan perniagaan pengendalian makanan.
Rata-rata,
hampir separuh peniaga makanan atau minuman di bazar Ramadhan mempunyai
perniagaan di premis lain seperti restoran, gerai, warong, pasar malam, hentian bas atau di medan selera. Bagi peniaga ini, ini adalah peluang untuk
keemasan untuk meraih keuntungan dalam tempoh 4 jam berbeza di premis
yang perlu diuruskan saban hari. Tetapi bagaimana dengan usahawan baru
yang berpotensi agar dapat mengekalkan semangat juang niaga mereka dalam
bidang masakan atau makanan ini? Yang bukan hanya berkobar-kobar di bulan Ramadhan
dan mengutip sekelumit pengalaman.
Mereka
yang baru berjinak-jinak dalam perniagaan bazar Ramadhan ini memerlukan
peruntukkan modal yang agal tinggi untuk membeli perkakasan dan mencari
pembekal, yang mana mungkin akan diambil kesempatan kerana kekurangan
pengetahuan dan pengalaman dalam mencari kos yang paling minima selain
dengan desakan masa yang hampir. Bila Syawal hadir, semua peralatan ini
pasti akan terperosok di dalam stor atau mungkin hanya dikampungkan di
belakang rumah berselimutkan kanvas. Insya-Allah, panjang umur tahun
depan, kalian akan dipergunakan semula. Pasti dalam jangka waktu sebelas
belas bulan dan tanpa penjagaan yang sepatutnya, kebarangkalian
perkakas dan peralatan akan rosak juga adalah tinggi.
Bagaimana untuk mengekalkannya semangat juang dalam perniagaan ini?
Ya,
mungkin kita tiada kuasa yang menentukan melainkan jika poket kita
tebal dengan ringgit dan dolar. Pasti kesinambungan itu ada. Tapi
bagaimana dengan peniaga yang benar adanya potensi untuk mengembangkan
pasaran produk mereka yang sentiasa laris di bazar Ramadhan. Adakah ini
akan membuatkan keunikkan bazar Ramadhan kerana hanya pada ketika inilah
makanan atau minuman ini boleh didapati?
Aku
amat berharap jika ada ketua kampung atau wakil rakyat malahan ahli
Parlimen yang lebih berpengaruh yang lebih prihatin tentang permasalahan
ini. Mereka mestilah boleh mengenal pasti potensi-potensi ini dari
bazar Ramdhan. Mereka boleh mempelawa dan membantu para usahawan baru
ini untuk melangkah lebih jauh. Yalah, setakat meniaga roti John sardin
atau murtabak daging, takkan perlu buka bistro pulakan? Tapi mengapa
pula tidak boleh? Asam laksa Ah Cheng di KL Festival atau di Avenue K
mampu berbuat begitu, mengapa tidak pula pada roti John, murtabak atau
kuih pelita?
Kumpulkan
mereka ini. Wujudkan konsortium bagi produk yang sama. Berikan mereka
pengetahuan dan selok-belok perniagaan. Dapatkan pakar-pakar membantu
mereka atau wujudkan satu badan jawantankuasa pengurusan untuk memantu
dan membantu serta memberikan penyediaan, pemasaran dan terutama sekali
dalam hal-hal kewangan. Suntikkan mereka dengan modal yang berpatutan
dan bayaran balik yang lebih fleksibel. Rasanya ini sudah ada!
Kembangkan dengan integriti. Tempatkan mereka dalam kompleks
membeli-belah, di hentian bas antara bandar atau di premis yang
tersendiri dengan sewa premis yang minima, yang mana pembinaannya
diluluskan oleh orang Melayu sendiri dan tempatkan orang Melayu sendiri
dengan keistimewaan! Mudahnya, ambil sahaja modul Pusat Transformasi
Luar Bandar (RTC) untuk melebarkan sayap para peniaga dari bazar
Ramadhan. Kerahkan idea dan ilham para akitek, pakar hiasan dalaman dan
landskap Melayu kita yang kaya dengan pengalaman dan inspirasi untuk
membangunkan satu persekitaran perniagaan yang mungkin lebih hebat
persekitarannya dari bazar Ramadhan!
Jika ini berhasil kelak, pastinya kita orang Melayu tidak perlu mengemis untuk memenuhi jalanan atau tempat letak kereta hanya untuk berniaga air tebu, untuk berniaga ayam percik atau berniaga nasi campur. Naikkan taraf produk jualan dan identiti peniaga Melayu kita. Ini juga dapat menyelesaikan kesesakan dan kemudahan tempat letak kereta sekaligus melenyapkan aduan dan rungutan daripada residen yang berdekatan kerana dicemari oleh asap, bunyi bising dan segala macam sampah-sarap. Maka itu, bolehlah peniaga Melayu kita kekal berniaga sepanjang tahun dengan ciri-ciri bazar Ramadhan dan persekitaran yang hebat serta moden!
Jika ini berhasil kelak, pastinya kita orang Melayu tidak perlu mengemis untuk memenuhi jalanan atau tempat letak kereta hanya untuk berniaga air tebu, untuk berniaga ayam percik atau berniaga nasi campur. Naikkan taraf produk jualan dan identiti peniaga Melayu kita. Ini juga dapat menyelesaikan kesesakan dan kemudahan tempat letak kereta sekaligus melenyapkan aduan dan rungutan daripada residen yang berdekatan kerana dicemari oleh asap, bunyi bising dan segala macam sampah-sarap. Maka itu, bolehlah peniaga Melayu kita kekal berniaga sepanjang tahun dengan ciri-ciri bazar Ramadhan dan persekitaran yang hebat serta moden!
No comments:
Post a Comment