Halaman

Tuesday, May 21, 2013

Sandakan, Sabah - Hari Ketiga.

Tepat jam 12:00 tengahari, brader teksi tiba di perkarangan hotel seperti yang dijanjikan semalam. Kami bertolak ke Sepilok - Pusat Pemulihan Orang Utan.

Kera yang turut sama menyertai Orang Utan makan. Namun kera-kera ini agak gelisah bila Orang Utan menghampiri. Lucu juga melihat aksi kera-kera ini mencuri makanan dan bertempiaran lari, bergayutan bila Orang Utan menyergah. Selesai di sini kami bergegas pula ke Labuk Bay untuk melihat Monyet Belanda (Proboscis Monkey).
Terdapat dua platfom untuk melihat monyet Belanda dengan waktu makan yang berbeza. Kami ke platfom B memandangkan kami tiba pada jam lebih kurang 4:00 petang.
Kami disambut oleh seekor burung kenyalang dan beberapa ekor monyet spesis Silver Leaf yang benar-benar jinak.
Aku melayan monyet-monyet Silver Leaf memandangkan monyet-monyet Belanda masih bertebaran di atas pokok menanti waktu makan.
Monyet Belanda - Proboscis Monkey.
Kami berada di sini selama satu jam. Kemudian kami dibawa oleh brader teksi ke sebuah restoran makanan laut, Restoran Kak Jue di Taman Fajar Perdana, Sandakan, Sabah.
Foto terakhir yang dapat dirakam kerana kamera kehabisan bateri. Tak sempat hendak rakam foto hidangan yang kami pesan -  siput, ketam, udang, sotong dan ikan. Makanan di sini juga amat lazat dan harga juga berpatutan dan masih murah jika dibandingkan di Semenanjung. Selesai menjamu selera, kami bergegas ke lapangan terbang untuk pulang ke Kuala Lumpur.

 photo TheEvil.png

2 comments: