Halaman

Friday, May 3, 2013

Anganku dibantahi Allah!

Pemandangan sekitar apabila pilihanraya tiba sama sahaja dari dahulu dengan pemasangan poster dan sepanduk. Cuma wajah calon yang bertanding sahaja yang berbeza. Melihat suasana ini, teringat aku sewaktu aku di alam persekolahan rendah. Aku bertanya pada abah,"Abah pilih siapa?"

Abah menjawab, "Kalau benar PAS memperjuangkan agama Islam, abah dah menyertai mereka. Tapi mereka hanya mempergunakan Islam untuk kepentingan mereka sendiri."

Sepanjang hidup aku, aku tidak membenarkan sekelumit pun dunia politik mempengaruhi dunia aku. Biarlah aku melalui kehidupan aku tanpa memperdulikan perjalanan dunia politik. Itu urusan mereka yang layak.

Lusa, 5 Mei 2013 pilihanraya yang ke 13 akan berlangsung. Aku layak mengundi kini dan telah sekian lama berdaftar sebagai pengundi hanya kerana aku tahu itu hak aku sebagai rakyat Malaysia. Tidak lebih dari itu.

Bendera, poster dan sepanduk setiap parti politik mengambil alih pemandangan di kiri kanan jalan raya. Malah di mana sahaja ruang yang boleh! Kemahiran mereka yang memasang bendera, poster dan sepanduk amat dikagumi. Kerana aku amat tahu betapa sukar untuk memasang sepanduk walau hanya di tiang-tiang lampu.

Mereka hendak memansuhkan tol? Wah bagusnya. Hampir setiap hari aku melalui pelbagai lebuh raya atau lebuh raya pintas yang bertol kerana urusan kerja bertemu pelanggan yang berbeza lokasi. Disebabkan aku memerlukan ruang waktu, ketepatan waktu bertemu pelanggan adalah amat penting dalam kerja aku mencari sesuap nasi. Nah! Lebuhraya adalah rangkaian perjalanan aku paling tepat untuk membeli waktu dan menggelakkan kesesakan.

Mereka hendak menurunkan harga kereta? Menarik! Bolehlah nanti aku tukar Proton Saga aku. Aku hendak beli Alphard. Mudah aku memuatkan tangga, kon keselamatan, peralatan kerja bila aku memasang bunting di tiang-tiang lampu. Cuma bila pakai Alphard, cukai jalan dan insuran mungkin masih agak mahal. Tapi tak mengapa, setahun sekali. Petrol tak menjimatkan?

Usah bimbang! Dari sepanduk mereka, mereka juga hendak menurunkan harga petrol. Relevan sungguh! Sungguh bijak! Aku suka! Jadi aku boleh bekerja sambil bergaya. Bawa ahli keluarga berjalan makan angin? Mana mungkin. Sudah pasti isteri aku juga ingin memiliki BMW 5 siri. Bila petrol sudah murah, pasti ini terkesan juga pada harga tiket penerbangan kapal terbang. Dilupa jangan, kapal persiaran mewah juga akan menurunkan kadar tambang yang lebih murah. Inilah peluang menaiki kapal terbang dan bersenang-lenang di atas pelayaran mewah. Jadi mengapa perlu melancong dengan memandu kenderaan. Jika ya pun, pasti lebuh raya kita ini di jalari dengan kereta-kereta mewah. Kos pun kurang kerana tol sudah tidak wujud lagi. Rasanya kalau hendak berselisih dengan kereta Kancil atau Viva, aku rasa seperti kita dapat berselisih dengan Hummer seperti situasi sekarang.

Satu tahun akan datang, anak aku yang sulung akan menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia. Mudahan dia lulus dan boleh melanjutkan pelajaran ke universiti. Aku tak perlu risau dengan perbelanjaan dia untuk ke universiti sebab mereka menjanjikan pendidikan PERCUMA! Bila namanya percuma, maka tak perlulah belanja sesen pun kan? Wang yang ada bolehlah aku beli rumah.

Mengapa tidak pula? Mereka juga akan membina rumah mampu milik. Aku akan beli sebuah. Isteri juga akan beli sebuah. Malah di setiap negeri akan kubeli sebuah rumah. Sewakan? Hish.. mana bisa. Siapa lagi yang hendak menyewa rumah bila semua warga wajar memiliki rumah sendiri. Betulkan? Akan kubuat rumah singgah seperti mana sultan-sultan memiliki istana hinggap.

Jangan dikhuatiri ansuran bulanan jika ada. Apalagi perbelanjaan yang perlu diuruskan? Perbelanjaan pendidikan anak-anak kini percuma. Kata mereka lagi, caj eletrik dan penggunaan air juga akan diturunkan. Nah! Apa lagi yang perlu dirisaukan. Soal makan minum, itu harus. Lagi pun rezeki itu urusan Allah. Soal pakaian? Kenapa perlu dipersoalkan. Sambil melancong ke luar negara, pasti dibeli pakaian yang berjenama. Pasti dengan kualiti yang bermutu, pakaian tahan lebih lama. Mudahkan. Pokoknya, wang yang dijimatkan bolehlah kita berbelanja di luar negara.

Lamunan aku terganggu, bila bunyi siren nyaring melanggar gegendang telinga aku. Aku melihat pada cermin belakang. Ambulan menjerit meminta laluan dari deretan kereta-kereta yang dari sekian tadi tidak bergerak walau seinci. Banyak betul kereta beratur di belakang keretaku. Aku pun kalau nak di ikutkan, masih lagi beratur di belakang kereta di hadapanku. Tidaklah diketahui apa yang berlaku di hadapan. Pelanggarankah?

Aku tersenyum bila mengamati lamunanku tadi. Aduh! Lazatnya menggelamun!

Kalaulah aku seorang yang berpengaruh dan berkuasa walaupun tidak sebagai perdana menteri. Sudah pasti aku merebut tender membuat lebuh raya. Kemudia aku bina lebuhraya yang berkualiti itu tanpa tol. 

Akan kubina kilang dan menghasilkan kereta-kereta mewah dan akan kujual dengan harga yang murah. Bila kereta-kereta pengeluaran kilang aku mendapat sambutan di pasaran. Pasti aku akan tubuhkan pula sebuah syarikat carigali minyak untuk kuhasilkan petrol yang murah, menjimatkan dan pergi lebih lajak lagi. Stesen-stesen petrol aku akan tumbuh bagai cendawan selepas hujan. Lengkap dengan prasana yang mesra alam dan pengguna. Mungkin lebih moden lagi.

Cuma yang aku risaukan tentang suasana kacau-bilau di Timur Tengah boleh memberi kesan pada harga minyak dipasaran. Apa yang aku ketahui dari pembacaan, ada tangan asing yang sengaja mewujudkan senario ini agar harga minyak akan sentiasa meningkat. Peperangan dirancang dan diatur. Mereka pastinya mengaut berbillion dolar hasil dari kenaikan harga minyak dan juga penjualan senjata.

Kenaikan harga minyak boleh membantutkan banyak perkara dan memberi kesan pada harga-harga barangan dan perkhidmatan. Apakah yang boleh aku lakukan? Adakah aku berkuasa untuk mengawal senario ini atau aku harus tunduk sahaja pada agenda Yahudi untuk memerintah dunia? Mungkin ini bukan dalam kawalan aku, biarkan dulu. Itu realiti!

Aku bersenang-senang hati dengan angan-anganku.

Dengan keuntungan dari industri permotoran dan industri petroleum. Aku ceburkan diri pula dalam bidang hartanah dan pembinaan. Akan kubina kondominium-kondominium indah lagi mewah. Akan kujual dengan harga yang murah dipasaran. Di samping itu aku akan tubuhkan bank saudagar. Memberi pinjaman berlunaskan undang-undang Islam. Ya! Penubuhan bank ini amat penting. Kekayaan dan kekuasaan keluarga Rotschild juga berasaskan perbankan. Akan kumanipulasikan saham-saham di setiap bursa saham yang ada di dunia. Betul! Aku mesti kukuhkan kewangan ekonomi empayar perniagaan, barulah aku berkuasa untuk membantu mereka yang lain.

Bila sudah demikian, pasti yang lain menjadi mudah. Akan kukuasai syarikat-syarikat utiliti. Aku berikan mereka kemudahan eletrik dan air percuma. Atau sekurang-kurangnya bil minima yang perlu dibayar mengikut skala tahunan. Bukan lagi secara bulanan. RM10.00 barangkali untuk setahun. Membina empayar komunikasi dan media yang lebih berwibawa dan telus untuk mempersembahkan pengetahuan tanpa batasan dengan kebenaran dan kejujuran sepenuhnya. Aku akan mencontohi Al-Jazeera!

Setiap negeri, bukan! Setiap kawasan parlimen akan aku binakan universiti yang setaraf pendidikannya dengan Universiti Al-Azhar malah lebih dari itu, ianya PERCUMA. Sememangnya percuma untuk setiap warga yang berkelulusan Sijil Pelajaran Malaysia. Terbuka bagi mereka yang minat untuk menimba ilmu. Serta merta akan terhapuslah Sijil Tinggi Pelajaran!

Kemudian, akan kuambil mereka menjadi pakar dalam setiap bidang yang mereka ahli untuk memajukan empayar perniagaanku. Maju dan terus maju!

Tak perlulah aku bersusah-payah berkempen untuk menjadi perdana menteri. Cukuplah sekadar aku dapat membantu warga senegaraku.

Denyar kilat dan diikuti dengan dentuman guruh yang amat kuat membawa aku kembali ke pangkuan realiti. Seolah Allah membantahi angan-anganku. Aku lihat deretan nyalaan lampu merah dari belakang kenderaan yang masih lagi berderet bersusun. Tidak kusedari hujan telah turun membasahi bumi. Petang semakin kelam. Aku menghidupkan nyalaan lampu kereta serentak dengan penggilap cermin depan kereta. Pemanduan aku masih lagi tersekat di Lebuhraya Lingkaran Tengah Dua. Aku masih belum lagi mengetahui apa yang berlaku nun hadapan sana.

Namun dalam fikiranku masih lagi berlegar-legar satu persoalan, siapakah Rothschild? Bagaimana dia yang juga manusia biasa, makhluk Allah namun diizin olehNya untuk mengawal dunia!

 photo TheEvil.png

1 comment: