Halaman

Sunday, December 23, 2012

Makanan kematian.

Qibas gemuk hanya melihat kosong kawanan yang lain meragut-ragut rumpur hijau segar yang diberikan. Dia amat tidak berselera. Terlihat dia seekor qibas yang lebih kecil di sudut kurungan. Mulutnya masih lagi mengunyah-ngunyah. Sekali-sekali qibas gemuk mengibas-gibas ekornya menghalau lalat yang datang menghinggap. Itu tidak mampu menghindarinya dari kerisauan. Qibas gemuk tahu, qibas kecil itu hanya untuk hidangan ahli keluarga manusia itu. Dan aku, daging aku akan diagihkan kepada para fakir yang tidak pernah menjamah kelazatan daging.

“Apa yang meresahkan kau wahai saudara tuaku?” bertanya seekor qibas muda datang menghampiri. Qibas gemuk hanya memaling seketika. “Aku tahu apa yang bermain di kotak fikiranmu wahai saudara tuaku. Aku bermimpi tadi, terlihat aku seorang manusia memegang pisau yang berkilat setelah diasah tajam. Dia melangkah perlahan mendatangi aku, merungkaikan ikatan tali di leherku. Sepantas itu juga aku menanduk di bawah dagunya. Darah termuntah dari mulutnya. Aku melompat di atasnya lalu dia rebah meniarap  ke tanah. Aku menggonggong pisau dengan gigiku. Lalu kutarahkan secebis daging di lengan manusia itu. Lalu aku carik-carikkan dengan gigiku. Demi Allah! Sungguh hanyir bau darahnya. Dagingnya sungguh jelik kurasakan.”

Berkatanya lagi, “Rumput itu sudah jelas dijadikan makanan untuk kita dan kita pula dijadikan makanan untuk manusia. Manusia pula adalah makanan untuk kematian. Apa yang aku mengerti bahawa sememangnya daging kita amat lazat dan sungguh istimewa!”

“Wahai saudara tuaku, sudahkah kau lupa siapa kita ini? Lupakah kau pada syair indah yang selalu nenek lagukan pada kita?”

Wahai manusia
Datangilah aku
Dengan pisau yang tajam lagi berkilat
Jangan dilupa lafaz redhaNya.

Aku makhluk istimewa
Menggantikan Nabi Ismail a.s.
Apabila diperintahNya Nabi Ibrahim a.s.
setelah didambakan seorang putera

Begitulah kami
Maha suci Allah yang Maha Agung!
Engkau membalas
mereka yang berbuat kebajikan.

InTheShadow

No comments:

Post a Comment