Halaman

Thursday, August 2, 2012

Ulam raja merajai.



Bulan yang lebih baik dari seribu bulan!

Secara zahirnya, ya, aku berpuasa, menahan diri dari lapar dan dahaga. Itu aku tahu. Kekoknya aku apabila menahan diri daripada ketahigan candu. Janggal rasanya membaca akhbar tanpa merokok. Tidak lengkap pula bila duduk melepas lelah tanpa menyepit sebatang rokok di antara jari telunjuk dan jari hantu.

Yang lainnya tidaklah aku layak untuk mengajar kalian untuk menjalani ibadah puasa ini. Bagaimana untuk merebut kebaikan-kebaikan yang dikurniakanNya pada bulan di mana Al-Quran diturunkan pada junjungan nabi kita, Nabi Muhammad s.a.w. Syaitan yang sentiasa sahaja mengajak manusia mengingkari perintahNya dan membukakan pengetahuan serta kebijaksanaan kita dalam melakukan apa yang dilarang olehNya telah pun dirantai.

Syaitan dirantai!? Aku majal tentang apa yang tersirat dalam kalimah ini. Syaitan bongkak pada Adam tewas pada Ramadan! Apatah lagi kita manusia yang sombong ini, masih tidak sedar kuasa Allah yang menjadikan semesta alam dan segala isinya. Pemilik Arasy yang Agung!

Aku tidaklah ghairah untuk mengunjungi bazar Ramadhan yang sememangnya pelbagai juadah dijual untuk menjamu selera  ketika kita berbuka. Sebabnya, banyak juadah yang ‘indah khabar dari rupa’. Daripada aku menyumpah atau menyesal dan membazir, lebih selesa aku berbuka dengan apa yang ada di rumah.Berbuka itu seperti meraikan satu kejayaan kecil kerana kita telah menjalani rintangan berpuasa yang penuh dengan cabaran dan dugaan. Tapi disebabkan syaitan dan godaannya tiada, apa yang perlu dirintangkan?

Tadi aku berbuka di rumah dengan nasi berlaukkan asam pedas ikan tenggiri batang, cencaluk dengan hirisan bawang kecil dan cili padi, ikan masin tenggiri yang telah dijeruk, digoreng dan ditaburkan juga dengan hirisan bawang dan cili padi, diperah pula asam limau ke atasnya. Ditemani pula dengan ulam raja. Selera makan membawa aku menambah nasi sepinggan lagi.

Dalam meraikan kejayaan, akhirnya aku berahi dengan selera makan gara-gara keenakan ulam raja! Raja segala ulam ini melenyapkan ingatan nabi agar berhenti sebelum kenyang. Syaitan tiada untuk memujuk, syaitan tiada di sisi untuk melalaikan ingatanku. Aku pasti ianya datang dari dalam diri aku sendiri. Manusia seperti aku ini, syaitan tidak perlu mengerah sepenuh masanya walau dia punya waktu hingga kiamat. Cukup untuk dia menoda dan mendidik nafsu dalam diriku kemudian dia pergi. Kini aku ada secubit pengertian, aku mesti meneguhkan pagar di hati agar tidak ditembusi dengan kelalaian nafsuku sendiri.

Aku tewas dengan nafsu hanya dengan beberapa pucuk dedaunan ciptaanNya!


InTheShadow

No comments:

Post a Comment