Halaman

Saturday, August 25, 2012

Meludah ke langit.


Kelmarin aku ke Majlis Bandaraya Shah Alam untuk menguruskan permohonan lesen premis dan papan tanda. Mewakilkan pelanggan aku yang menyewa premis di Kota Kemuning untuk perniagaan alat penggera keselamatan. Berurusan dengan Jabatan Pelesenan, Majlis Bandaraya Shah Alam tidaklah sekerap aku berurusan di Jabatan Pelesenan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur atau Majlis Perbandaran Kajang. Justeru itu, aku amat memastikan agar segala arahan yang dicatatkan dalam borang permohonan lengkap dan betul. Diperiksa dan disemak lima atau enam kali. Selain lokasi yang jauh dari pusat operasi aku, sebolehnya aku hendak mengelakkan daripada membuat kerja yang sama dua kali.

Aku menekan butang pada mesin mengambil nombor giliran. Baru sahaja hendak melabuhkan punggung di kerusi, nombor giliran aku dipanggil. Maklumlah, tidak ramai orang yang berurusan kerana baru hari keempat umat Islam meraikan Aidil Fitri. Memang sengaja aku berurusan pada minggu tersebut untuk mengelakkan kesesakan di Lebuhraya Persekutuan. Segera aku ke kaunter dan menyerahkan dokumen.

Petugas di kaunter segera menyemak satu persatu helaian dokumen dan menandakan apa yang perlu di muka hadapan borang. “Pelan lokasi dan pelan lantai perlu disertakan, tak disertakan pun?” Petugas wanita muda itu mula bersuara. Jelas dia kurang sihat kerana selesema. Kerap sahaja dia menyeka hidungnya yang merah dengan tisu. “Ada cik,” aku menjawab pendek sambil menyelakkan helaian dokumen di turutan belakang. “Ada buat renovation,” dia bertanya lanjut setelah melihat pelan lantai. “Ada.., buat ruang utama dan bilik pejabat,” aku menerangkan. “Jika ada, encik kena rujuk dengan Jabatan Bangunan. Dapatkan kelulusan bina sekatan dinding dahulu,” dia menjelaskan. “Tapi mengapa tidak dicatatkan pada borang yang memerlukan kelulusan Jabatan Bangunan, jika ada kerja-kerja pengubahsuaian dilakukan dan sebelum ini pun saya ada juga menguruskan permohonan seperti ini tapi tidak pula diperlukan kelulusan pengubahsuaian daripada Jabatan Bangunan, pejabat kilang lagi,” aku bertanya dan mahukan kepastian.

“Bila encik buat?” petugas itu bertanya lagi sambil menekup hidungnya dengan tisu. “Tahun lepas,” aku menjawab sambil berkira-kira tempohnya. “Itulah encik, ini pun baru setahun kami laksanakan. Encik rujuk dulu di Jabatan Bangunan. Jika boleh, bolehlah submit balik. Kalau tak, kena tunggu kelulusan daripada mereka dululah,” dia memberi panduan. “Di mana Jabatan Bangunan?” aku bertanya sambil memungut kembali 4 set dokumen permohonan. “Tingkat 21,” jawabnya pendek.

Aku bingkas bangun kerana aku tahu jam hampir menunjukkan jam 12:00  tengahari. Aku tidak mahu terkandas dengan waktu makan tengahari mereka. Ke mana hendak aku melahu sampai jam 2:00 petang nanti?

Aku menekan butang lif seraya memandang ke paparan nyalaan lampu di bahagian atas pintu lif yang mengisyaratkan samada lif akan naik atau turun. Aku perasan papan tanda yang dilekatkan di dinding bahagian atas pintu lif yang aku berdiri menanti hanya untuk ke aras 14 sahaja. Mataku segera melilau mencari lif yang naik melebihi aras 14. Hanya bersebelahan dua pintu dari bahagian lif yang aku tunggu sebentar tadi. Aku menekan sekali lagi butang lif yang boleh ke aras yang lebih tinggi. Selepas seketika aku berada di dalam mesin angkut itu untuk ke aras 21.

Melangkah keluar dari lif, aku berpaling kiri dan kanan mencari arah pejabat Jabatan Bangunan. Di bahagian kanan letaknya. Aku menolak daun pintu dan kelihatan dua orang perempuan muda bertudung duduk di meja di bahagian kiri pintu masuk. “Nak tanya..., saya nak buat lesen premis tapi ada buat pengubahsuaian bilik pejabat. Perlu kelulusan Jabatan Bangunan ke?” aku bertanya apabila melihat mereka seperti terganggu dengan kemunculan aku. Aku duduk di kerusi yang disediakan di hadapan meja mereka tanpa dipelawa. “Err... kena encik.  Office encik tu di tingkat berapa?” seorang daripada mereka yang duduk berhadapan dengan aku menjawab dan bertanya. “Tingkat satu tapi kenapa sekarang kena ada kelulusan Jabatan Bangunan? Dahulu tak ada pun. Kenapalah suka-suka tambah itu ini? Dulu saya gunakan borang yang dicetak online, katanya tak boleh guna. Kena guna borang baru. Bila nak bagi borang, borang pula habis. Baru nak buat fotokopi. MPSJ (Majlis Perbandaran Subang Jaya) pun begitu. Kita dah siapkan dokumen lengkap, bila hantar, katanya mesti gunakan borang yang baru. Kena isi semula, patah balik, jumpa owner, minta turun tandatangan sekali lagi di borang baru. Kan leceh tu? Kena buat kerja yang sama dua kali. MPKj (Majlis Perbandaran Kajang) pula, perlu ada surat wakil. Sebelumnya tidak perlu. Selang sebulan dua, keluar arahan baru yang kita kena ikut!” aku seperti meluahkan rungutan yang berbuku di hati. Walaupun aku faham dan mengerti itu sistem kerja aturannya, memberi nilai tambah yang baik tapi cuma geram dengan pelaksanaan kuasa orang atas yang suka-suka menukar aturan.

“Encik buatlah aduan kat orang atas. Kita orang ni orang bawah je,” mudah sahaja dia menjawab persoalan ini. Mungkin remeh baginya rungutan orang seperti aku. Agaknya kalau orang yang ada-ada atau orang yang bergelar buat aduan, barulah ketua jabatan terkulat-kulat hendak menjawab. Mungkin dia juga beralasan, ‘Saya tiada kuasa dalam hal ini. Kena rujuk dengan pengarah bahagian’.

“Yelah, tapi cik yang selalu berhadapan dengan orang awam yang berurusan. Takkan cik tak boleh panjangkan bila ada mesyuarat mingguan ke dengan ketua jabatan. Dia orang mana tahu masalah macam ni jika tiada yang suarakan. Nak kami emailkan, tak pastilah orang yang berkenaan terima atau tidak. Kalau dia delete, habislah. Situ sahajalah penghujungnya,” aku sengaja kelihatan cerewet. Mereka berdua hanya mampu tersengih.

Bila aku lanjutkan bagaimana hendak memohon, barulah dia keluarkan satu buku panduan permohonan yang perlu diisi. Dia menjelaskan setiap perkara yang perlu dan bagaimana melengkapkan borang tersebut yang perlu dibeli dengan harga RM50.00 kemudian diarahkan pula aku membuat bayaran di tingkat 13. “Mahalnya, lima puluh ringgit! Kenapa tak buat kaunter bayaran saja kat sini sekali? Lecehlah nak turun naik,” aku sengaja memanjangkan rungut dalam nada bersenda.

Singkat sahaja tempoh buat bayaran. Resit rasmi dikeluarkan. Aku menekan butang lif untuk ke aras 21 semula untuk menyerahkan bukti bayaran sebelum boleh membawa pulang buku permohonan. Pintu lif terbuka, aku menekan butang bertanda angka 21 tapi tiada nyalaan lampu yang sepatutnya menyala menunjukkan ianya berfungsi. Tetapi tidak. Aku sedar lif ini tidak sampai ke aras 21. Aku segera melangkah keluar. Aku memerhatikan setiap lif. Mencari lif manakah yang boleh ke aras 21. Tiada papan tanda seperti di tingkat bawah. Kebetulan ada kakitangan yang lalu. Aku pantas bertanya.

Tidak teringat pula di aras mana. Pintu lif terbuka. Ada sebuah keluarga hendak masuk melangkah. Aku cuba hendak menekan butang yang menahan pintu lif dibuka lama sedikit daripada yang direncanakan. Terkial-kiallah pula aku mencari panel untuk ditekan. Disebabkan warna catnya sudah luntur, tidak dapat dipastikan dengan segera yang mana panel untuk bukaan dan tutup. Nyaris sahaja anak kecilnya dalam lingkungan umur 6 tahun terkepit di pintu lif. Mujur anak kecil itu pantas melompat masuk menyedari pintu hampir tertutup kerana kegagalan aku mencari panel bukaan pintu lif. Mungkin ayahnya menyedari riak wajahku yang serba-salah, dia bersuara, “Dah hilang catnya, mana nak nampak”. Aku hanya tersenyum seraya memandang wajah anak kecil itu. Sebelum aku melangkah keluar dari lif sempatlah aku mengucapkan selamat hari raya pada mereka.

Sebaik sahaja aku menuju ke pintu masuk Jabatan Bangunan, aku lihat papan tanda kecil tergantung di pintu masuk, tertera ‘TUTUP’. “Ish.. baru pukul 12:30, dah lunch ke?” pantas hatiku berbisik. Namun aku menolak daun pintu. Mereka masih lagi di situ. Aku menyerahkan resit bayaran tadi seraya bertanya, “Awal nak keluar lunch?”. Mereka hanya tersenyun simpul sambil menghulurkan buku panduan tadi. Aku bergegas keluar kembali dan mendapatkan lif sekali lagi untuk ke aras bawah.

Tiba di aras bawah, aku meluru ke tandas yang terletak di lorong antara blok-blok lif yang berbeza aras naiknya. Aku menolak daun pintu bilik tandas yang pertama. “Uish.. apalah punya jenis orang macam ni,” aku menggerutu bengang apabila melihat mangkuk tandas dipenuhi najis manusia, tidak dipam. Aku menolak daun pintu bilik tandas bersebelahan. Sama juga! Aku mencari-cari tombol atau penarik pam untuk aku mengepam air untuk menghanyutkan najis itu lenyap dari pandangan. Tiada! Aku perasan ada satu sensor, yang akan menyalakan cahaya berwarna merah, di dinding yang mana sepatutnya berfunsi secara otomatik untuk mengepam air bila pengguna keluar dari bilik tandas. Namun tidak berfungsi! Tanpa menghiraukan keadaan yang sebegitu, aku bersahaja membuang air kecil.  Di bilik tandas ini, mudah untuk beristinjak tidak seperti  di mangkuk kencing yang terlekat di dinding, perlu berdiri untuk membuang air kecil. Sukar untuk berinstinjak.

Di basin, aku mencuci tangan. Aku menekan panel bekas isian sabun sepatutnya. Tiada setitik pun cairan sabun yang keluar. Mataku melihat di kotak tisu yang terlekat di dinding. Juga tiada tisu disediakan. Hanya kelengkapan, tiada kemudahan. Bagus lagi tandas di stesen petrol. Siap sabun dan tisunya, jika tiada, boleh minta di kaunter. Siap terpampang papan tanda jika berhajat. Tahu kenapa?

Sebab premis-premis begini, restoran terutamanya malahan premis pejabat atau bengkel apatah lagi klinik perubatan. Disyaratkan oleh Jabatan Kesihatan di setiap Pihak Berkuasa Tempatan agar setiap tandas WAJIB menyediakan sabun dan tisu, jika ingkar, saman dikenakan. Sedihnya, tandas di dalam bangunan yang mensyaratkan peraturan sebegini, gagal melaksanakannya.

Aku menuruni tangga untuk ke tempat letak kereta. Setelah keluar dari petak letak kereta, aku termanggu sekejap. Mencari tanda arah laluan keluar. Aku perhatikan setiap tiang yang berdekatan yang dicat merah separuh tiang dari bawah, tiada tanda anak panah yang lazimnya digunakan sebagai pandu arah. Berpandukan arah anak panah di lantai laluan, membawa aku berpusing-pusing ke sebahagian kawasan tempat letak kereta. Di dinding hanya tanda anak panah berwarna hitam dan berlatarbelakang berwarna kuning, kebiasaan sebagai tanda arah laluan kereta. Untuk tanda arah keluar, lazimnya berwarna kontras dengan warna dinding atau tiang, di mana kebiasaannya berwarna hijau terang. Mudah terlihat. Ditulis perkataan KELUAR dan tanda anak panah memandu arah.

Kelihatan satu kenderaan lain juga mencari jalan keluar. Aku mengekori. Di selekoh terakhir membelok menaiki laluan ke aras atas, baru aku perasan satu tanda arah keluar di tiang di mana anak panahnya sama warna dengan warna merah yang dicat pada tiang cuma garis luar (border)  halus berwarna putih manakala perkataan KELUARnya berwarna putih dengan huruf yang condensed (kurus) yang sepatut BOLD (tebal).

Jika ada kuasa pada aku, aku kategorikan bangunan Majlis Bandaraya Shah Alam sebagai yang tidak mesra pengguna atau tidak mesra pelawat!



InTheShadow

No comments:

Post a Comment