Halaman

Sunday, November 20, 2011

Idah.. Lelaki?

“Idah, lelaki? Idah.. perempuanlah”.

Biasa kita mendengar ungkapan begini. Mana-mana tafsiran mengenai idah pasti akan merujuk pada isteri atau wanita. Pendek kata hanya wanita yang terikat dengan idah.

Idah, istilah dalam bahasa Arab bererti menghitung hari dalam konteks perceraian. Yakni, waktu menghitung atau waktu menunggu  oleh bekas isteri yang telah diceraikan atau suami yang telah meninggal dunia. Dalam waktu idah ini, wanita itu tidak boleh berkahwin lain. Kebiasaannya tempoh idah adalah selama 3 bulan atau bergantung pada keadaan isteri untuk menentukan bahawa wanita itu hamil atau tidak dan dengan ini dapat diketahui siapa bapa kepada anak di dalam kandungan wanita itu. Namun idah tidak tertakluk untuk wanita yang diceraikan sebelum disetubuhi oleh suami.

Ternyata sangkaan idah hanya eksklusif dan sinonim untuk wanita.  Apa pun perbincangan mengenai idah jarang sekali mengaitkan jantina lawan bagi isteri, suami. Mengetahui bahawa lelaki tidak boleh hamil dan mempunyai rahim, idah bertujuan untuk memastikan rahim wanita yang telah diceraikan suci daripada sebarang janin bagi menggelakkan ketidakpastian nasab sebenar anak jika perkahwinan baru dengan lelaki lain berlaku.

Pada asasnya, tiada idah bagi lelaki. Lelaki boleh berkahwin dengan mana-mana perempuan sebaik sahaja dia bercerai dengan isterinya selagi mana tidak mendapat halangan syarak. Jika ada, maka lelaki tersebut mestilah menunggu sehingga hilangnya halangan tersebut. Terdapat tiga keadaan yang menyebabkan seorang lelaki itu melalui tempoh menunggu atau pun idah.

Pertama, apabila seorang lelaki yang berpoligami telah menceraikan salah seorang isterinya yang empat dan ingin berkahwin dengan bakal isteri yang kelima. Lelaki itu mesti menunggu tamatnya idah isterinya yang telah diceraikan.

Kedua, seorang lelaki yang telah menceraikan isterinya dengan talak tiga. Sekiranya, lelaki tadi ingin merujuk atau berkahwin semula dengan bekas isterinya, maka lelaki itu hendaklah menunggu sehingga bekas isterinya  berkahwin dengan lelaki lain, melakukan persetubuhan, bercerai dan tamatnya idah dengan suami yang baru dikahwininya.

Ketiga, apabila seorang lelaki yang telah pun bercerai dengan isterinya dan ingin mengahwini perempuan yang mahram dengan bekas isterinya seperti, adik atau kakak bekas isteri mahu pun ibu saudara atau anak saudara bekas isterinya. Situasi ini memerlukan lelaki tadi menunggu tempoh idah isterinya yang diceraikan.

Pernikahan tidak boleh berlaku dalam waktu idah. Perkahwinan itu juga tidak sah dan haram hukumnya. Apabila dalam tempoh idah, wanita yang diceraikan masih lagi dianggap sebagai isteri dan suami wajib member nafkah idah.

Lelaki mesti melalui tempoh idah seperti sebab pertama di atas, kerana dikhuatiri suami tiba-tiba ingin merujuk kembali kepada isteri yang telah diceraikan. Ini kerana Islam hanya membenarkan seorang lelaki mengahwini empat orang perempuan dalam satu masa.

Begitu juga seperti sebab ketiga kerana berlaku pertembungan konflik emosi. Di mana sebelah pihak (yang diceraikan/kematian) mengalami kemurungan dan sebelah pihak lagi (yang hendak dinikahi) meraikan kegembiraan. Walhal mereka dari ikatan keluarga yang sama. Jadi perlulah lelaki menunggu tempoh idah.

Lawat kami!
Photobucket
 blog

No comments:

Post a Comment