Halaman

Friday, August 19, 2011

Sori bro.. lupa la plak...!

Namanya bunga ini, Forget-Me-Not

Lupa boleh diertikan sebagai  tidak ingat. Bukan hilang akal! Payah nak cari kalau akal sudah hilang. Situasi paling buruk pun yang boleh berlaku ialah hilang ingatan. Hilang ingatan ini pun ada pelbagai kategori. Bagaimana ianya berlaku pada otak atau pada saraf-saraf otak itu, aku tak begitu pasti. Tanyalah pada budak-budak biologi. Aku kelas biologi kena halau dengan cikgu. Setahun aku tak masuk kelas biologi. Jadi kenalah kalian minum susu banyak-banyak di mana DHD-DHA akan menghubungkan sel-sel otak untuk menguatkan daya ingatan.

Alamak! Terlupalah pulak..!

Keluhan kecil seperti di atas di dalam hati kecil kita, lazim berlaku. Ada yang sampai menepuk dahi sendiri mengingatkan kealpaan diri sendiri. Apa yang membuatkan kita lupa?

Adakala kita terburu-buru mengejar masa untuk keluar dari rumah atau pejabat sehingga kita terlupa untuk membawa sesuatu yang kebiasaan kita usung ke hulu ke hilir setiap hari seperti telefon bimbit, komputer riba, beg duit, kacamata hitam, beg yang sandang, beg yang galas, beg yang kepit, kunci motor atau kereta mahupun kunci rumah malah ada yang terlupa lalu meninggalkan anak kecil di dalam kereta yang akhirnya mati kelemasan dan kepanasan! Sedangkan ibu atau bapa entah apa yang disibukkan hingga boleh lupa anak kecil di dalam kereta. Bukankah ini satu tragedi yang memilukan?

Sama ada kita memiliki sikap pelupa atau tidak tetapi semua manusia melalui waktu lupanya. Seketika hanya. Padahal kita ingat sebentar tadi, sekilas teralih fikiran, ada beberapa perkara jadi lupa. Lupa ini membawa lebih banyak tragedi atau lebih banyak masa yang membazir dari manfaat terhadap situasi itu. Kita adakalanya terpaksa berpatah balik dengan kos yang tinggi. Contohnya kita sudah menaiki teksi untuk menuju ke lapangan terbang, kemudian kita sedari bahawa kertas yang mengandungi maklumat penginapan atau maklumat daftar masuk penerbangan kita tertinggal di atas meja tulis. Lebih parah jika belum lagi dicetak! Tapi ada juga yang lupa untuk membawa paspot bila sudah teruja sangat hendak terbang ke Seoul.. kan? Hahaha.. Barulah kita mengagau mencari dari satu bilik ke satu bilik di manakah kita tertinggal dokumen perjalanan tersebut.

Kalau setakat baru hendak menutup pintu rumah kemudian kita menyedari ada barang yang terlupa hendak dibawa, tidak mengapalah juga. Itu pun pasangan atau kawan, adik, abang, kakak  pastinya membebel dengan sikap lupa kita. Biasanya ibu juga yang sinis menegur anak bujangnya, “Nasib baiklah benda tu melekat, kalau tak benda tu pun lupa tertinggal kat mana?”

Yang buruk itu dari kita sendiri dan segala yang  elok itu dariNya. Bersyukurlah apabila kita di dalam lupa, Allah menganugerahkan kita semula ingatan tentang perkara yang kita lupa. Baik terus dalam ingatan kita atau ada perkara-perkara yang berlaku di hadapan mata kita yang mencetuskan ingatan pada perkara-perkara yang telah kita lupa.


Sekarang pula bila timbul isu lupa, kita sendiri pula dengan sinis berkata, “Biasalah.. Melayu mudah lupa.” Benarkah orang Melayu ini mudah lupa? Semua manusia dari pelbagai bangsa, kaum atau suku pun pastinya ada yang pernah terlupa. Ianya adalah daripada tutur orang nombor satu pemimpin negara.  Maka itu, kiasannya juga pastinya unggul. Bukan calang-calang orang yang berkias sedemikian rupa. Mudah bahasanya, seperti kacang lupakan kulit.

Seorang manusia Melayu A ingin berniaga. Minta pertolongan dari manusia Melayu B. Segala payah susah pengorbanan manusia Melayu B lakukan demi membantu manusia Melayu A berjaya. Habis dicurah segala kuderat dan ilmu. Ada sepuluh ilmu perniagaan, sepuluh-sepuluh diserahkan. Ada tiga puluh, tiga puluh sekali dia hulurkan. Ikhlas, jangan kedekut ilmu. Tapi…

Bila manusia Melayu A sudah berjaya! Manusia Melayu B pelawa makan tengahari bersama pun kena buat temujanji. Tak mengapa manusia Melayu B berkata. Ini bagus! Disiplin. Aku juga yang mengajarnya. Menggunung bangga dalam perasaan manusia Melayu B, ajarannya diterima pakai dengan baik.  Bila tiba masa temujanji, manusia Melayu B diminta menunggu kerana manusia Melayu A ada perjuangan yang belum diselesaikan di kamar kerja. Duduklah sopan manusia Melayu B di kerusi empuk dengan hawa yang dingin tersalur keluar dari siling, duduk menanti manusia Melayu A keluar untuk bersantap bersama di lobi pejabat dengan memerhatikan kecanggihan keusahawanan sebagai simbol  kegigihan manusia Melayu A ini sudah mampu memiliki pejabat di aras 44.


Sebentar itu melintaslah seorang manusia bukan Melayu menuju ke kamar kerja manusia Melayu A tanpa menoleh pada manusia Melayu B yang mulanya ingin menegur  manusia bukan Melayu itu yang dikenalinya juga. Haram diketuknya pintu dahulu. Meluru masuk lagaknya memulas tombol warna keemasan seraya menolak daun pintu lalu meloloskan diri ke dalam kamar kerja manusia Melayu A. “Kurang ajar juga manusia ni,” desis Melayu B. Tak sempatlah manusia Melayu B hendak memanjangkan celanya. Terdengarlah dia derai ketawa manusia Melayu A mengiringi hormat manusia bukan Melayu tadi. Berdirilah manusia Melayu B menanti mengandaikan manusia Melayu A menyapa. Haram! Terus sahaja dua manusia itu berlalu seolah-olah manusia Melayu B bagai pokok bunga hiasan di sudut kegelapan. Runtuh jiwa manusia Melayu B apabila menyedari seorang perempuan Melayu di meja setiausaha juga turut terpinga meyaksikan senario demikian.

Lupa atau buat-buat lupa? Ini biasanya berlaku dalam hal-ehwal pinjam-meminjam. Tidak kiralah pinjam wang ataupun dari segi material. Kadang terdengar juga orang menegur, “Bang, boleh pinjam api sat!” Adakala terjadi juga pemberi pinjaman terlupa dengan peminjam. Alangkah baiknya bila peminjam pula yang mengingatkan pemberi pinjaman.  Aman dunia! Kebiasaannya perkara sebaliknya pula berlaku. Malah ditanya pula bila dia ada meminjam. “Seingat aku, tak pernah pula aku meminjam daripada kau.” Adegan yang biasa kita dengar. Halusnya dia bersandiwara untuk melupakan apa yang berlaku. Jerat tak pernah lupakan pelanduk.. Pelanduk sahaja yang buat-buat lupa ni.. Berusahalah pula pemberi pinjaman ini untuk mengingatkan apa yang berlaku 2 minggu yang lalu. Tidak baik begitukan kawan-kawan..!

Terlalu banyak senario lupa ini yang berlaku dalam hidup kita. Oleh itu sentiasalah kita beringat, jangan lupa! Bila kita diberi dua pilihan untuk membuat kejahatan. Maka janganlah sekali-kali kita memilih satu daripada kejahatan itu. Dengan lupa ini juga memperlihatkan kebesaran dan Maha MengetahuiNya. Apabila kita terlupa pada perintah dan ajarannya, tiada satu pun hukuman yang berat dikenakan pada kita. Sebaliknya ada cara dan perlakuan untuk kita menebus kealpaan. Terlupa hendak buat Asar, kita boleh qada’. Memanglah bila perut berkeroncong, dihidangkan pula makanan. Jangankan doa makan, lafaz Bismillah pun terlupa. Ada juga yang lupa terus tapi bila sudah sendawa lima enam kali berturut-turut ingat pula ucap Alhamdulillah. Bila sedap meyuap, mengunyah, meratah datanglah ingatan itu. Maka dipermudahkan kita dengan lafaz yang lain.

Tapi cubalah jawab, “Saya terlupalah cikgu nak siapkan kerja rumah. Semalam rumah saya banjir.” Agak-agaklah, apa jawapan yang cikgu akan berikan sambil dia melangkah menghampiri kita, menghayun-hayunkan pembaris kayu panjang dengan karakter wajah seperti ahli gusti di atas gelanggang yang tidak pernah puas hati dengan celoteh musuh di atas pentas nun jauh di sana beriringan dengan percikan bunga api. Sedangkan dalam waktu yang sama dia juga telah lupa pada tanggungjawabnya sebagai pendidik. Kalau dulu-dulu bolehlah tidak dipanjangkan ketengah. Sekarang.., ibu bapa semua handal dalam perundangan dan hak asasi manusia. Itupun adakalanya lupa hendak meminta maaf.  Para ibu bapa juga adakala gagal dalam mengingati diri agar bertenang dan bersabar. See you in court terus!

Ada juga manusia ini lupa temujanji dengan pasangan masing-masing. Janji jam 10:00 pagi di panggung wayang, beria-ia hendak menonton persembahan ‘matinee’. Sebelum itu, konon nak makan-makan, minum-minum dulu. Ronda taman bunga dulu sambil pimpin-pimpin tangan. Segmen luahan rasa pun ambil 30-60 minit. Tapi jam 12:00 tengahari bayang pun tak nampak. Kawan dok sedap mengulit lagi atas katil sebab semalam tidur lewat melayan Xbox dengan kawan serumah. Lupalah intan payung yang berdiri terconggok macam pengawal istana. Setia menanti. Sekali datang kutu rayau, cekup intan payung hang, baru hang tau! Alih-alih esok jadi tajuk berita suratkhabar esok hari. Rasa-rasa macam kenal pula bila melihat gambar kecil yang tersiar bersama laporan yang menyayat hati segelintir warga Malaysia yang perihatin. Menyesal..? Tak dapek nak tolonglah tu.. Merataplah, berguling-gulinglah kau kat tanah perkuburan tu. Takkan dia hidup balik dah. Silap-silap kau balik yang sasau mundar-mandir  depan panggung wayang tu.


Melampau tak kalau kata ada orang yang lupa hari pernikahan sendiri? Sampai stokin pun pinjam kawan hendak pergi nikah. Kelam-kabut bakal pengantin. Kawan-kawan pula yang lebih risaunya. Saudara-mara, mak bapak, jangan cakaplah aliran peluh mereka bila bakal biras sibuk bertanya itu ini. Sampai pertanyaan pun rasa macam menyindir sudah. Sampai ada kawanlah yang bersuara, “Kalau kau tak nak jadi pengantin, biarlah aku je yang ganti…” Tajam tak tajamlah bahasa. “Tumpulkan sikit!”

Begitulah antara kesan yang boleh terjadi akibat sikap lupa yang ada pada setiap manusia. Sedangkan yang menulis ni pun sebenarnya lupa juga tentang artikel yang perlu disiapkan. Mohon maaflah ea! Yela.. yela.. tunggu raya.. hahaha.. Tapi harapnya tiada apalah kemusnahan besar yang berlaku bila entri ini lupa hendak disiapkan. Biasalahkan, manusia ni, entah dengan apa yang disibukkan sangat. Orang yang kereta berlanggar sebelah laluan bertentangan sana, kita pula di sini sibuk hendak menjenguk, konon macam ada ahli keluargalah yang terlibat. Padahal kalau boleh jangan kita lupa doakan agar seluruh kaum keluarga, saudara-mara, sahabat handai, rakan-taulan sentiasa terpelihara daripada kejahatan syaitan, jin dan manusia dan sentiasa di bawah rahmat dan perlindungan Allah s.w.t.  Lupa la tuu….

Terima kasih jugalah pada kalian yang lenguh membaca artikel ini. Saya sudah mencuri banyak masa kalian menghadap depan skrin ni. Cuma hendak beritahu, sudah tukar duit baru ke untuk masukkan dalam sampul duit yang sibuk-sibuk minta dari kawan-kawan hari itu. Jangan lupa! Bagi yang ada lebih rezeki dariNya, ini peluang untuk kita bersedekah dan memberi pada yang hak. Bukan hendak menunjuk-nunjuk depan mertua atau sesiapa sahaja. Kalau sudah tiada rezeki, tidak mengapa. Jangan rasa diri kita kecil atau tidak berkemampuan. Belum izinNya. Kita berusaha lagi untuk bertebaran di mukabumi Allah ini mencari rezeki yang halal. Yang utama perlu diutamakan. Jangan lupa.


Erm… Satu lagi sebelum terlupa! Mana yang wajib kena bayar fitrah serta dengan tanggungan, segerakanlah. Di masjid boleh, surau boleh, lepas-lepas asar tu. Sila bersilalah menghadap amil. Atau sambil membeli-belah tu, kalau nampak ada amil di meja bayar fitrah tu, segera,segerakanlah. Takut terlupa nanti.  Jangan amalkan bertangguh hingga hendak solat hari raya nanti. Bagi belia remaja yang telah berkemampuan cari duit sendiri dengan bekerja atau peroleh hasil yang halal. Yang mana jual tudung, jual gelang, jual baju atau jual macam-macam di online. Eloklah bayar untuk diri sendiri. Tak salah bertindih dengan fitrah dari ayah kita. Tapi ingat, jangan lupa! Bayarlah di tempat kalian mencari rezeki dan kalau boleh, hendak bayar tu, berlebih-lebihlah sedikit.. Sedekah katanya.. Amiiinnn. Niat pun hendak betul juga, jangan lupa tu!





blog

2 comments:

  1. salam....
    raya dah nak dekat...
    selamat hari raya lah,,,,,

    ReplyDelete
  2. cntiknya bunga tu...

    nak minum susu banyak2 jugak la..ehheh

    ReplyDelete