Halaman

Sunday, August 7, 2011

Remaja mohon dibebaskan.

Memang pada awal permohonan untuk kita bebas akan kita sertai dengan syarat dan peraturan agar permohonan untuk kita menikmati  kebebasan itu diluluskan. Mengungkap sejarah bagaimana Tanah Melayu dahulunya memohon pada kerajaan British untuk Tanah Melayu sebagai negara yang merdeka dan berdaulat di bawah pemerintahan kerajaan  beraja disertai dengan pemerintahan demokrasi berparlimen. Amnya negara kita Malaysia banyak mengambil modul-modul perundangan dan bahasa dari kerajaan British untuk mentadbir dalam pengurusan negara. Ini skop yang besar.


Kita perkecilkan kepada skop yang lebih kecil. Mungkin apabila tiba masanya kita fikir kita mampu untuk berdikari, pasti kita akan mendapatkan kebenaran dari ayah dan ibu untuk kita keluar dari rumah yang membesarkan kita selama ini untuk kita menguruskan diri kita sendiri dengan cara kita sendiri. Alasannya mudah, mencari diri sendiri (Aku adalah aku, kononnya). Kebiasaan bagi ayah, tiada halangan bagi anak lelaki bujangnya untuk keluar merantau dan mencari diri kecuali pada anak gadis melainkan dalam urusan tuntutan agama dan pembelajaran.  Bagi ibu, sememangnya amat berat untuk melepaskan mereka keluar walau apa jua alasan!

Menikmati kebebasan seolah amat perlu dalam pemikiran seorang remaja yang menginjak dewasa. Mereka fikir mereka mampu melakukannya tanpa bantuan orang lain untuk menguruskan hala tuju kehidupan mereka. Itu yang mereka fikir. Berfikir dan menempuhnya alam kebebasan itu adalah dua perkara yang berlainan. Dalam fikiran ada perancangan yang telah diaturkan. Seboleh-bolehnya mereka akan menuruti dan melaksanakan apa yang sudah dirancang. Situasi kebebasan amat besar pengaruhnya dari situasi sekeliling.

Asuhan ayah dan ibu banyak membantu dalam mencari diri sendiri kerana kita sendiri akan mengaplikasikan tutur nasihat dan tunjuk ajar mereka untuk kita mengatasi segala rintangan walaupun kita sebolehnya mahu mengelak. Malah dalam tingkah laku kita semestinya tutur nasihat merekalah yang akan terkenang bila kita sepeti mahu melakukan perkara yang kurang elok. Ada segelintirnya lebih selesa berbicara permasalahan mereka di kalangan kawan-kawan kerana mereka seolah memahami situasi kita sedangkan mereka juga sedang merangkak mencari haluan.

Untuk mencari diri sendiri dengan beralaskan kebebasan sepatutnya direnungkan semula punca kebebasan itu sendiri. Mengapa kita perlu bebas, bebas yang tanpa sekatan? Adakah tinggal serumah dengan ibu bapa akan terhalangnya proses mencari diri kita sendiri. Kita boleh minta ruang untuk kita sendiri menguruskan keperluan yang kita fikir kita mampu lakukan dalam rumah ibu bapa kita. Pasti mereka lebih sukacitanya jika kita sendiri membasuh pakaian kita sendiri, menyidai seterusnya melipat dan menyusun atur sendiri dalam gobok pakaian kita dengan cara kita sendiri. Bukan setelah kering di jemuran, ibu yang mengutip pakaian di jemuran dan kita pula hanya melonggokkan  pakaian kita di sudut bilik. Itu tidak betul.

Kita juga boleh memasak apa jua masakan dengan acuan kita sendiri dan ini bukan untuk menafikan air tangan ibu tetapi kita juga boleh katakan kita mahu lakukan sendiri dari mula hingga akhir. Namun pastikan kita lakukan dengan cara yang betul walau masakan kita tidak betul di mata ibu. Jangan dibiarkan pula dapur berselerak dengan sisa-sisa rempah atau bahan yang kita gunakan. Basuh segala peralatan yang telah digunakan dan kemaslah dapur itu lebih hebat dari ibu kita bersihkan. Ini baru betul.

Kebiasaan yang menjadi sekatan adalah kebebasan untuk kita keluar bersama teman dan waktu untuk kita pulang ke habitat. Bak kata mereka, segalanya tiada orang hendak melarang. Makan pakai kita, dengan siapa kita berkawan. Benarkah? Adakah diri kita sendiri tidak pernah melarang? Mungkin pernah tetapi samada kita tidak sedari atau kita sendiri yang tidak mahu mengikut kata kita sendiri. Jadi manakah disiplin yang ada dalam diri kita untuk mencari kebebasan mengikut aliran kita sendiri. Jangan tepuk dada kita untuk menanya selera kita. Mana tahu selera kita buruk?

Toleh sebentar berapa ramai orang yang telah kita kenali dan kini mereka hanyut tanpa sangkut dalam kehidupan kita? Ada yang tidak dapat dihubungi tetapi masih ada beberapa perkara yang terkesan dalam hidup kita sama ada yang baik mahu pun yang buruk atau ada juga antara mereka itu yang telah merangsang atau melekakan kita. Apa yang telah dapat kita pelajari daripada kebebasan kita itu? Pada masa ini, mungkin masih meraba mencari jawapan itu. Tunggulah waktu kita digelar pakcik atau makcik. Bukan penyesalan tapi itulah pengajaran yang kita kutip atas nama kebebasan. Sesuatu yang amat berharga dan kita semahunya masih mahu hidup dengan pengalaman dan kenangan itu. Yang buruk pastinya akan tersemat di hati untuk kita buat sempadan.


Kita jarang akan mencari keburukkan kebebasan itu. Segalanya indah dan bagus dalam kebebasan. Sehingga berpujangga mahu bebas seperti burung, terbang meluncur bahagia di awan biru. Adakala burung akan patah juga sayapnya. Walau helang bersarang di puncak gunung, di dahan pokok juga dia bertenggek. Bagaimanapunlah kita bebas, pada agama juga kita mesti berpaut. Hilang tempat berpaut, mana lagi kita hendak bersangkut? Tika itu barulah mengalir airmata taubat. Kalau tertitis membasahi walau selembar bulu mata. Dialah sahaja saksi taubat kita!






No comments:

Post a Comment