Halaman

Monday, August 29, 2011

Main kejar-kejar.

Dalam menempuh kehidupan ini, matlamat hidup sering bertukar selari dengan kehidupan yang kita jalani. Sama ada dapat kita gapai atau sebaliknya, juga ada yang terbiar apabila ada matlamat yang lebih baik perlu kita susun atur untuk mencapainya. Matlamat hidup inilah yang mengatur segala pergerakkan dalam hidup kita supaya kita tidak lari dari landasannya. Di mana akhirnya kita sedar yang kita sedang menuju kematian.


Hidup aku dulu bahkan kini pun umpama bujur lalu melintang patah. Apa yang ada di hadapan mata, diredahkan sahaja.  Ada sengat, tak ada, duduk diam-diam! Bukan tidak mahu memikirkan masa hadapan sedangkan yang dalam perancangan pun masih kabur dan belum jelas hala tujunya. Nanti bila sudah lengkap armadanya, barulah menyerang. Cakap lebih pun buat apa. Ada ketika masanya, perkara-perkara sebegini kita tidak boleh keseorangan, kita perlu ada orang di sisi untuk menyokong atau membantu kita mencapai matlamat hidup.

Ketenangan hidup itu biarlah berpada. Kebahagiaan itu biarlah dikongsi bersama. Ada manusia di dalam hiruk-pikuk boleh mendapat ketenangan. Segelintir itu juga, dalam kedukaan dia peroleh kebahagiaan.  Jangan sesekali mencari kesempurnaan. Sebab kita selalu berkata, manusia itu tidak sempurna. Tidak selalu begitukan? Apa yang boleh kita lakukan sendirian dengan sempurna?

Manusia mencipta masa, kami menyempurnakan! Ini slogan dari sebuah syarikat pembuat jam. Adakah mereka menyempurnakan masa kalian? Ya, dengan terciptanya jam yang boleh diaplikasikan dalam hidup kita maka wajarlah manusia itu membahagikan masa untuk menguruskan kehidupan. Namun begitu, kita juga masih mengejar waktu. Sempurnakah perjalanan hidup kita? Terciptanya jam loceng, kita masih terlajak tidur. Benarkah kita patuh pada waktu yang menjadi nadi dalam perjalanan hidup kita yang mengarahkan kita untuk mengapai matlamat hidup kita?

Disiplin menuju matlamat adalah disiplin pada waktu. Matlamat bukan seperti kita menanak nasi pada era teknologi  kini. Hanya menekan suis untuk memasak dan apabila tanaknya nasi di dalam periuk maka suis akan terpadam secara sendiri. Bagaimanakah periuk nasi itu patuh pada kadar masa yang ditetapkan? Hebat bukan?

Manusia yang lebih hebat atau barangan mekanikal itu sendiri yang lebih hebat. Sedangkan manusia yang menciptakannya. Manusia sendiri sentiasa mengabaikan waktu yang ditetapkan padanya. Lihat bulan dan matahari, mereka tidak pernah saling kejar-mengejar untuk mendahului antara satu sama lain. Semuanya dalam perjalanan yang telah ditetapkan masanya. Tiba masanya, menyingsinglah fajar. Bangkitlah seisi alam meneruskan perjalanan hidup dalam menggapai matlamat. Tiba tikanya remanglah kaki langit dengan warna jingga yang akan menggelapkan sebahagian dunia. Masa untuk  pulang ke habitat masing-masing melepaskan lelah.


Matlamat adalah pencapaian jangka panjang untuk kehidupan. Untuk meraih kegemilangan dan kecemerlangan, kita sendiri yang menetapkan kayu ukur. Andai kita berpuas hati dengan apa yang kita gapai, berhentilah. Berilah peluang mereka yang lain untuk mengapai matlamat mereka pula. Memang kita mahu mengapai tangan hingga ke langit tetapi jika di awan sudah terasa sejuknya, jangan kita memaksa diri untuk terus berlari dalam kesejukkan. Tidak bagus untuk kesihatan!

Lihatlah pada jam di tangan atau di dinding, mahu pun di sudut bawah kanan skrin komputer. Adakah kita sudah terlanjur masa untuk berbuat sesuatu yang lebih penting asalnya. Atau adakah kita masih punya banyak luang waktu untuk ianya berlalu begitu sahaja? Atau sudah kita terlewat untuk menguruskan sesuatu. Fokus kita terhadap sesuatu perkara sering dicabar dengan peralihan perhatian yang amat remeh. Tersimpang sahaja ke arah lain adakala amat payah untuk kita berpatah balik dengan serta-merta. Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan, alang-alang sudah lewat, tidak perlu buatlah.

Mudah sahajakan kita memujuk hati kita. Akhirnya, satu perkara menjadi tertangguh, kemudian berkait pula dengan pekerjaan yang lain. Bertangguh lagi. Akhirnya, matlamat itu berlalu sepi ditelan masa. Kemudian kita menyedari, dibataskan pada hari yang baru untuk memulakan semula matlamat yang terbiar, matlamat baru dibina. Yang buruk telah dijadikan sempadan. Tetapi orang lain sudah maju ke hadapan dengan matlamat yang tidak terpernah terfikir oleh kita. Kita tertanya-tanya, bagaimana mereka boleh melakukannya sedangkan masa yang kita rentangi adalah sama. 24 jam sehari, 8 jam dalam tiga bahagian, 60 minit dalam satu jam, 60 saat dalam 1 minit.


Oleh itu, berdisiplin dengan masa yang kita miliki. Pastinya matlamat akan kalian kecapi, malahan dengan kebijaksanaan mengatur dengan masa membolehkan kita mencapai dua matlamat dalam satu masa. Sedangkan solat dibolehkan qasar dan jama’. Bukankah begitu?



blog

No comments:

Post a Comment