Halaman

Friday, July 29, 2011

Terimalah seadanya..

Apa yang boleh diluahkan lagi, hampa, bengang, kecewa dan marah? Bukan sahaja di kalangan rakyat Malaysia atau peminat bolasepak tempatan khasnya yang mengharapkan Harimau Malaya melakukan keajaiban malah keseluruhan pemain, jurulatih dan para pegawai pastinya merasakan yang sama.


Tidak boleh tidak, aku tak dapat megenepikan untuk membandingkan permainan bolasepak tempatan dengan aksi bolasepak sepak Eropah. Mereka juga manusia namun apa yang menjadikan jurang corak permainan bolasepak kita?

Dalam perlawanan timbal-balik antara Malaysia dengan Singapura di Stadium Nasional Bukit Jalil yang baru berlangsung sebentar tadi  dengan keputusan seri 1-1 dan seterusnya melayakkan Singapura mara dengan agregat 6-4, ke peringkat kumpulan untuk saingan Piala Dunia 2014, sedikit sebanyak memberikan sedikit perbezaannya pada pandangan aku.

Strategi atau permainan taktikal adalah sesuatu yang dirancang di atas kertas yang mana kemungkinan ianya boleh berjaya jika pemain dapat mengaplikasikan pergerakkanya. Perancangan yang berjaya mestilah disusuli dengan usaha yang bersungguh-sungguh. Apa yang menghalang adalah kemahiran penguasaan bola para pemain Harimau Malaya adalah amat teruk. Terlalu banyak hantaran tidak tepat yang dilakukan. Mungkin ada beberapa faktor yang meyebabkan penghantaran bola menjadi seperti terburu-buru untuk melaksanakan serangan taktikal.

Para pemain seolah takut untuk ‘memegang bola’  terlalu lama kerana kurang yakin dengan kebolehan yang ada dalam diri dalam mengawal dan melepasi pertahanan lawan. Sikap terburu-buru yang didesak dengan perasaan panik memyebabkan banyak bola tidak dapat dikawal dengan kemas. Skuad Harimau Malaya seolah tidak mahu bertenang sepertimana sifat memburu haiwan yang berbelang ini.

Ramai orang Melayu banyak berpendapat bahawa seekor harimau boleh menyembunyikan dirinya disebalik seurat lalang. Lihat sahaja pergerakan harimau dalam pemburuannya mencari mangsa. Tenang, sabar dan yakin bahawa setiap terkaman di tengkuk mangsa pasti membawa maut sekaligus menjadi habuan mudah. Tetapi tidak pada skuad harimau kita.

Berapa banyak yang boleh kita kira tendangan sudut dan tendangan percuma yang diambil oleh pemain kita dalam perlawanan sebentar tadi? Cubaan untuk menjaringkan gol adalah lebih besar dengan tendangan sudut atau tendangan percuma.  Kita boleh perhatikan bagaimana pemain Eropah menggunakan kelincahan kaki mengawal bola dan larian bolanya  tetapi pandai untuk memperdayakan pemain lawan untuk memperolehi  tendangan percuma dan lebih bertuah jika sepakan penalti diberikan pengadil.

Larian-larian dan menggelecek bola ke hujung kiri atau kanan padang atau membuat hantaran silang di hadapan gol pada rakan pasukan adakalanya adalah helah untuk memperolehi tendangan sudut. Peluangnya menciptanya adalah lima puluh – lima puluh. Seandainya jaringan tidak tercipta maka tendangan sudut atau kesalahan yang boleh membawa pada sepakan percuma atau penalti boleh terhasil.

Adakah skuad Harimau Malaya terlalu jujur atau lurus bendul di dalam permainan bolasepak? Bermain mengikut buku. Dari tendangan penjaga gol kepada bahagian tengah, merancang menyerang dari kiri, kanan atau tengah dan semestinya disudahi oleh penyerang untuk menghasilkan jaringan gol. Tidakkah pemain perlu menjadi kreatif atau kreatif itu pada para pemain bolasepak kita hanya di khaskan dalam dunia seni atau hanya untuk para pereka senilukis  atau grafik semata?

Apapun ini adalah rentetan perlawanan yang entah kali ke berapa untuk kita menyedari bahawa walaupun kita pernah menjadi gergasi dalam dunia bolasepak Asia Tenggara khasnya pada era tahun 70an dan 80an, tidak bolehkah kita meminta untuk belajar atau menimba ilmu dari pengurusan  bolasepak Korea Selatan atau Jepun dalam membangunkan kualiti pemain dan teknologi permainan walaupun dahulunya pasukan-pasukan ini adalah antara pasukan belasahan. Tak hilang bisa ular kalau menyusur akar.


Sebenarnya tidak akan habis kalau berbicara mengenai mutu permainan dan cara untuk membaiki taraf pemain tempatan di kalangan kita lebih-lebih lagi di kalangan penyokong setia tempatan. Pastinya orang-orang yang berkelayakan dan berkemampuan telah puas menggunakan cara, ikhtiar dan kuasa yang dimandatkan untuk merangka, menjana dan membangunkan mutu permainan bolasepak tempatan. Kita hanya belum melihat hasil yang amat memberangsangkan yang mana sekarang kita berada di garisan permulaan. Seperti roda yang berpusing, kini kita berada di bawah.


Terimalah seadanya…


Inilah Raja Rimba..







blog

1 comment:

  1. tapi syabas atas keberaniannyer untuk menewaskan si singa walaupun tumpas di saat akhir...

    ReplyDelete