Halaman

Sunday, May 22, 2011

Port Dickson.

Hari jadi Syibli kebetulan jatuh pada cuti umum Hari Wesak, Selasa 17 Mei 2009. Kering akal untuk meraikan hari ulangtahunnya yang ke 7. Mulanya bercadang untuk bawa menonton wayang tetapi memikirkan ramai orang yang pasti berkunjung, hasrat itu dibatalkan. Kemudian terfikir pula untuk ke Hutan Lipur Lentang di Bentong kerana kami baru juga mengunjungi ke tempat itu dan Syibli agak seronok bermandi sungai. Memandangkan cuaca yang tidak menentu dan risau dengan keselamatan, hasrat itu juga dibatalkan.

Akhirnya, pantai Teluk Kemang, Port Dickson menjadi destinasi di saat-saat akhir untuk meraikan hari ulang tahun Syibli. Dari Kuala Lumpur kami sekeluarga bertolak jam 0900 dan tiba pada jam lebih kurang 1030.

Sebaik tiba, kami menyewa ruang khemah yang tersedia di pesisiran pantai dengan harga RM25.00 memandangkan hari sudah meninggi. Seandainya disewa satu hari dari awal pagi, harga sewaan adalah RM40.00 untuk sehari.

Syibli, Melissa dan Syabil kelihatan tidak sabar untuk turun bermain di tepi pantai. Bermain ombak. Aku hanya memerhati dari khemah. Ketika itu air laut masih surut. Gigi air air agak jauh dari khemah kira-kira 150 meter. Dalam memerhati, aku membaca akhbar The Sun yang diberi percuma di Tol Plaza Sungai Besi semasa melaluinya. Bila membaca dan disapa dengan angin pantai, mata menjadi kuyu.

Aku mengambil kesempatan untuk melelapkan mata bila isteri menyertai anak-anak bermain di gigi air. Terakhir dalam pandanganku, aku melihat mereka sudah berada di dalam air laut paras dada Melissa.

Aku lelap.

Aku terjaga bila riuh suara anak-anak mendatangi khemah untuk mencari air minuman. Terpancar wajah mereka kemerahan dibakar mentari tengahari itu. Namun mereka semuanya seronok bermandi-manda.

Apabila mereka turun semula ke laut aku turut menyertai mereka dangan pelampung tiub tayar yang disewa dengan kadar RM5.00.

Leka bermandi-manda tidak sedar air laut mulai pasang. Kelihatan pekerja-pekerja khemah sibuk membuka khemah dan mengalih ke atas laluan pejalan kaki yang agak tinggi. Aku naik semula menuju ke khemah dan bertanya sehingga manakah aras air laut pasang ini. Jawab mereka, sehingga ke tembok belakang khemah yang didirikan.

Aku membiarkan mereka melakukan kerja-kerja mereka. Kemudian aku mengalihkan barang-barang yang dibawa ke khemah yang sudah siap dialihkan di laluan pejalan kaki. Dalam masa 30 minit, air telah pasang penuh menghampiri tembok, berderai ombak besar  memecah menghempas tembok. Pekerja-pekerja yang menjalankan sewaan bor siar juga mula sibuk mengalihkan bot-bot mereka berhampiran gigi air agar bot tidak terlalu jauh ke tengah.

Anak-anak masih gagah lagi untuk bermandi-manda. Aku membiarkan mereka kerana hampir dengan khemah. Mereka juga tidak galak seperti tadi hanya berlari-lari dan melompat-lompat bila ombak menghampiri.

Senja mula menampakkan diri di ufuk barat. Kelihatan mereka juga sudah puas bermain hari itu. Tandas awam yang berdekatan dituju untuk membersihkan diri dengan air bersih. RM1.00 dikenakan untuk mandi membersihkan diri. Setelah semuanya kemas membersihkan diri, gerai makan dituju.

Nasi ayam dan tauhu bakar menjadi hidangan makan malam kami sekeluarga. Jam 2000 kami bertolak pulang ke Kuala Lumpur, anak-anak pantas terlena keltihan. Aku memandu perlahan membelah lebuhraya.