Halaman

Wednesday, August 11, 2010

Di mana aku kali ini?

Ramadhan tiba!
Pengertian Ramadhan berbeza
Pada setiap peringkat kehidupan aku
Aku berpuasa
seperti mana orang lain berpuasa
Menahan lapar dan dahaga, ya!
Selain itu, aku tidak pasti.
Tapi itu dulu
Ubunku masih lembut
Beribu kenanganku
Di bulan Ramadhan
Di usia nakal,
Bila berpuasa, puasalah
Jika tidak..
Tempat tersoroklah
makan minum merokok
Ramadhan inilah
kita berjuang dan menginsafi
Tapi ada pula yang
Belum berperang
Sudah mengimpikan kemenangan
Ramadhan memberi
Peluang untuk mencari diri sendiri
Mencari pengertian yang tersendiri
Bukan sebagai ikutan atau tradisi
Kerana lahir kita sebagai Islam
Jangan diserap pada minda
Bahawa Ramadhan
Adalah musim ibadah semata
Yang mengunjung setahun sekali

silbiadekabigail



Mohon maaf kepada semua ahli keluarga, saudara mara, sahabat-handai, rakan-taulan, teman-teman dan semua kenalan atas segala kesilapan dan kesalahan yang telah aku lakukan.


SELAMAT MENJALANI IBADAH PUASA.


1 comment: