Halaman

Friday, June 11, 2010

Nombor telefon.

PETANG tadi berlangsunglah sudah akad pernikahan seorang kawan, Wahida,  di Masjid Abu Bakar Johor Bahru dengan lelaki idaman pilihan hati. Aku mengenali dia sejak 20 tahun yang lepas (secara kiraan tahun) di Holiday Plaza sebaik aku melangkah keluar dari alam persekolahan di Johor Bahru. Kawan-kawan aku juga berasa senang dengan sikapnya yang tidak meremehkan,  mudah dibawa ke tengah ke tepi.  Persahabatan kami berterusan walaupun aku kembali ke Kuala Lumpur dan dia sering terbang ke Kuala Lumpur untuk makan angin sewaktu bercuti. Aku tidak berapa pasti pada tahun bilakah kami terputus hubungan, seingat-ingat aku sekitar pada tahun 1993 atau 1994. Hilang!

Namun tiba-tiba, pada sekitar tahun 2004 aku menerima panggilan telefon Wahida. Katanya, dia memperolehi nombor telefon bimbit aku dari kawan aku, Jai yang kebetulan bekerja di bangunan yang sama dengannya. Kebetulan, habislah waktu makan tengahari aku hari itu tanpa menjamah makanan kerana bercerita tentang perkembangan diri masing-masing dan mengimbas cerita-cerita lama. Yang seronoknya,  hanya dua orang kawan aku di Johor Bahru yang mengetahui nombor telefon bimbit aku ketika itu selain Jai adalah Hyffny. Boleh pula terjumpa seorang darinya.

Kemudian pada tahun 2008, aku menerima ucapan ‘Selamat Hari Raya’ melalui pesanan ringkas di telefon bimbit. Pengirimnya tidaklah aku ketahui berdasarkan nombor telefon pengirim. Aku berbalas pesanan ringkas untuk mengetahui pengirim. Bila aku membuat panggilan, suara wanita di hujung talian. Dia memperkenalkan diri sebagai Nur. Dia mengatakan, dia memperolehi nombor telefon aku daripada Wahida. Aku terkejut! Ironinya ketika itu, hanya Wahida dan Hyffny, di Johor Bahru, yang hanya mengetahui nombor telefon bimbit aku yang terbaru kerana Jai juga sudah bermaustautin di Kuala Lumpur ketika itu.

Aku cuba juga berserkap jarang tentang latar belakangnya namun semuanya tidak tepat. Banyak klu yang diberikannya dan sumpah, aku hilang ingatan tentang dirinya walaupun sebutir ingatan. Yang aku pasti, jika dia membahasakan diri aku Adek, dia sememangnya dari kalangan kawan-kawan di Holiday Plaza. Dihantar pula gambar terbarunya melalui mesej bergambar. Masih tidak jelas memori ini!

Kehidupan aku ketika dulu.

Sepanjang perjalanan pulang pada hari raya kedua, dari Melaka menuju Kuala Lumpur aku berbalas pesanan ringkas dan dia pula hanya sekadar berteka-teki. Untuk mendapatkan jawapan yang jelas dari permainan teka-teki ini, aku singgah di stesen minyak Petronas berhampiran Astro dan menelefon Wahida. Wahida mengatakan bahawa dia terserempak dengan Nur di Plaza Angsana. Wahida pula acuh tidak acuh pula menceritakan dengan jelas. Samada dia juga tidak jelas ingatan terhadap Nur atau… dia cemburu? Serba sedikit cerita daripada Wahida, aku sudah berupaya mengingati siapa Nur. Diingatkan kembali, aku mengenali Nur sekitar tahun 1989. Kemudian 19 tahun hilang khabar berita.

Lewat tahun 2009, aku ke Johor Bahru atas urusan kerja. Sambil menyelam minum air aku menemui Nur ditemani kawan baik/adik angkatnya, Nisa. Di pertemuan itu, banyaklah cerita kenangan silam yang mula terbit dari satu perenggan ke satu perenggan bersambung-sambung. Nisa hanya ralit mendengar cerita lama yang dia ketika itu masih lagi berlari di laman rumah dengan seluar katoknya.

Selang beberapa bulan kemudian, Nur memberitahu bahawa Nisa sudah memperolehi kerja baru. Sekadar memaklumkan, Nur memberitahu aku, Nisa juga sudah punya teman baru (calon teman lelaki) di tempat kerja yang baru. Handal!

Selang beberapa minggu, pada satu hari, aku menerima pesanan ringkas dari Nur meminta maaf kerana memberikan nombor telefon aku kepada Nisa. Aku tertanya-tanya mengapa pula perlu meminta maaf. Aku menelefon Nur.

Kata Nur, “Nisa dengan boyfriendnya  berciter-citer la. Boyfriend dia citerlah citer-citer lama. Sekali Nisa kata, awak citer ni, macam saya dah pernah dengar lak kak Nur berciter ngan kawan dia. Jalan citer pun lebih kurang sama je. Nama, awak sebut pun macam sama.”  Pastu boyfriend dia tanyalah, sapa kak Nur, sapa kawan kak Nur tu? Nisa pun ceritalah pasal i, bagitau… orang panggil u, Adek. Pastu boyfriend dia kata, macam tau i, nama Adek tu pun macam kenal je. Dia mintak la nombor tpon u. Tu yang Nisa citer kat i la. I tanyalah Nisa,  sapa nama boyfriend kau tu. Nisa kata Rizal. I pun tak ingat sangat. Tu yang Nisa mintak nombor u, i bagi la.”

Aku pula berkata, “Huh.. Padanlah si Rizal telefon i semalam. Macam tu citernya. Takkan u tak ingat dia, diakan dulu nak tackle u.” Aku gelak.

Rizal, rakan kelas sekolah aku tiba-tiba menelefon. Tanpa angin, tanpa ribut mengapa pula Rizal menelefon aku? Dari mana pula dia mendapat nombor telefon aku? Terdetik juga mulanya. Oleh kerana teruja dengan panggilan Rizal, persoalan itu tidak terluah dan keghairahan mempelawa dia untuk menyertai rakan sekolah yang lain di Facebook menjadi perbualan utama.  Namun cara Rizal bertutur, kedengaran seperti dia dalam terburu-buru mengejar masa.

Aku minta nombor telefon Nisa daripada Nur untuk mengetahui cerita sebenar. Selepas Nisa mengesahkan, aku menelefon Rizal dengan nombor telefon yang dia buat panggilan semalam.

“Ooohh… Padanlah kau cakap ngan aku macam nak cepat je ea semalam..  Kau ngan Nisa la tuu.. Pandailah kau…” Aku dan Rizal gelak!



No comments:

Post a Comment