Halaman

Wednesday, May 12, 2010

Wasiat.

Hari ini aku agak sibuk dalam kelapangan. Hanya satu kerja yang berjaya dapat aku selesaikan kemudian aku bersantai sambil mengemas kotak peralatan di temani petir dan guruh.

Usai segalanya aku menyedut sebatang rokok sambil menikmati rintik-rintik hujan yang masih menitik dari tabir-tabir atap genting. Terasa sesekali kesejukkan bila disapa bayu kota yang lembab.

Telefon bimbit aku tiba-tiba memecahkan anganku yang sudah jauh melayang ke puncak Menara KLCC.

Pemanggil : Halloooo… Adek!

Aku : Haah..

Pemanggil : Datang Kg. Sepening Lalat, Orang Kayaaa mahu berjumpa..

Aku : Skang?

Pemanggil : Dengan pantas..

Nampaknya angan-angan seakan di ambang kenyataan. Orang Kaya Kg. Sepening Lalat sememangnya sering memberi aku peluang pekerjaan yang meraih laba. Mungkin Orang Kaya mahu aku membesarkan kandang rimaunya. Ya.. kandang harimau.. bukan ladang limau..

Minggu lepas aku ada mendapat perkhabaran harimau ‘bengal’nya sudah melahirkan anak kembar. Pasti mahu disediakan kandang yang lebih selesa. Dalam fikiran aku, aku sudah berkira-kira untuk mencadangkan agar dibina pendiang api di dalam kandang itu nanti. Bolehlah aku mengambil keuntungan yang berlipat kali ganda….

Tiba di perkarangan rumah Orang Kaya, aku disambut sepi lalu aku melaungkan azan.., azan lak… aku melaungkan salam…!

Terpacullah pembantunya dengan sambutan salam dengan suaranya antara dengar tidak dengar.

Aku dipelawa naik dan terus dibawa berjumpa dengan Orang Kaya tetapi tidak seperti lazimnya, aku tidak dibawa ke kamar bacaan tetapi menuju ke tingkat atas yang menempatkan kamar peraduan Orang Kaya. Sedikit kehairanan dan kegusaran mula bersarang di dadaku yang senak dengan candu.

Aku dapat melihat Orang Kaya terbaring di atas katil yang bertilamkan Vono, Tilam yang beliau beli bersama aku ketika jualan J-Card di Jusco Maluri. Diskaun 70% + 10% lagi ketika sesi ‘Happy Hour’ dicanang.

Tiada suara, sepi sesepinya tika itu. Tidak kedengaran juga ngauman harimau peliharaannya yang sering memecahkan suasana ketenangan Kg, Sepening Lalat. Aku merapati Orang Kaya dan aku melihat kesayuan dari sinar matanya. Hampir tiada senyuman dari bibirnya yang hitam pekat akibat sering menggosok gigi mengunakan arang dari kedai Linggam di hujung kampung, sebelum ini beliau kaya dengan gurau senda ‘nasi tambahnya’. Aku duduk di kerusi bersebelahan hampir di katil yang dibelinya di jualan Ikea 6 bulan lepas. (Jenuh jugalah budak Ikea hendak menghantar katil sebab Kg. Sepening Lalat tiada di dalam Google maps)

Dengan satu anggukkan lemah dari Orang Kaya, pembantunya datang membawa satu fail berwarna coklat sepertimana biasa pejabat kerajaan menggunakannya. Diselak seketika kemudian dihulurkan kepada aku. Dalam hati, aku berkira itulah tender yang hendak ditawarkan walau hati aku masih bersarang sendat dengan keganjilan yang aku hadapi ketika ini.

Aku membaca nota yang terselit dengan klip kertas yang berbunyi,


Aku menjadi pegun.

.. dan sekeping gambar.


“Itu Perkosa.. aish.. ishhh… Perkasa. Lembu jantan Orang Kaya,” pembantu Orang Kaya bersuara seperti menerangkan.

Aku tahu, aku tahu benar Perkasa. Ketika lembu ini dilahirkan, akulah yang berkejar berlari ke sana sini, mencari tempat persembunyian kerana takut untuk melihat proses kelahirannya. Kini, lembu jantan inilah yang mengemudi 100 ekor lembu betina untuk menghasilkan susu. Generasi ketiga kumpulan lembu susu inilah yang menyambung kelangsungan perniagaan susu lembu segar di pasaran ketika ini. Siapa yang tidak mengenali susu jenama ‘Sepancut Dua’. Kerana Sepancut Dualah, Orang Kaya dapat menyara dan membesarkan 15 orang anak dan tiga orang isterinya. Fikiran aku tiba-tiba teringatkan Nur, anak sulung Orang Kaya dari isteri ketiganya.

“Maka itu, Perkasa mahu diwasiat kepada Adek,” suara pembantu Orang kaya membantutkan khayalan aku kepada Nur.

“Kacaulah dia ni...” getus aku di dalam hati.

Aku tersenyum kelat sambil memandang mukanya sambil menyelak lampiran lain yang kelihatan seperti borang memohon kerja di Jabatan Perkhidmatan Awam. Aku memandang kosong ke wajah Orang Kaya yang masih membisu. Beliau mengangguk lemah, isyarat supaya aku mengisi ruang yang perlu aku penuhi. Aku dihulurkan sebatang pena berjenama Kayametrico. Antara barangan alat tulis yang dikeluarkan dari perniagaan Orang Kaya.

Aku membaca dan menulis apa yang dikehendaki.

1. Tiga perkara yang anda suka lakukan ketika menonton televisyen?

A: Duduk bersandar di sofa yang Orang kaya belikan di Lorenzo.


B: Layan kopi O yang aku selalu ambil sesuka hati di kilang kopi Orang Kaya.


C: Menghisap rokok Camel atas pengaruh orang lama Orang Kaya.


2. Tiga jenis makanan pelik yang pernah anda nikmati.

A: Daging kuda masak asam pedas. (Kuda lumba Orang Kaya tempang selepas KL race)


B: Kimchi yang dibuat oleh isteri pertama Orang Kaya yang berasal dari Korea Selatan.


C: Roti canai yang dicecah dengan sambal kicap cili padi ketika lawatan social di Padang, Indonesia.


3. Bagaimanakah anda bertemu dengan pasangan anda?

Nostalgia ni… jumpa dan berkenalan ketika bangku sekolah menengah.


4. Nyatakan berapa ramai kawan anda di Facebook?

Yang sebetulnya adalah.. lebih kurang 40 orang.. yang lebih, sekadar buat jiran.


5. Nyatakan siapa yang bertanggungjawab membawa wasiat ini kepada anda.

Diikutkan cerita, pembantu Orang Kaya, Mazlina Mokhtar.


6. Sanggupkah anda mengumumkan kepada pihak HASIL dan Pusat Pungutan Zakat tentang wasiat ini?

YA. Saya mengisytiharkan bahawa saya menerima wasiat ini yang berupa seekor lembu susu jantan daripada Orang Kaya Sepening Lalat kepada pihak terbabit.


7. Untuk pengetahuan, terdapat banyak lagi wasiat yang hendak diagihkan. Nyatakan tujuh (7) penama yang anda berasakan layak untuk menerima wasiat ini.

Nuke Rude
Alizan punya cerita
FaPet Blog
Pak Karim
[r][a][y] eusouff
I don’t tell lie
My blog


Bercawan-cawan kopi O dan berbatang rokok jua aku habiskan untuk mengisi selembar kertas ini. Selesai itu, pembantu Orang Kaya berbisik kepadaku, “Biarlah Orang Kaya berehat sebentar.”

Aku masih termangu memerhatikan keadaan Orang Kaya yang terbaring di atas katil. Kelihatan jari-jemari Orang Kaya bergerak-gerak seolah mengamit aku menghampiri. Dalam suara yang lemah, Orang Kaya berbisik, “Siapa champion?”


Aku tersenyum penuh makna dan bersuara, “Wigan kena belasah 8-0.” Aku menepuk-nepuk bahu Orang Kaya, terlihat ukiran senyuman kebahagiaan muncul dalam saat itu. Aku meminta diri setelah dicuit oleh pembantu Orang Kaya. Melalui kamar rehat, aku dapat melihat Puan Besar siri Tiga berada di beranda lalu aku menapak menghampiri tanpa di temani pembantu Orang Kaya.

Setelah memberi salam dan bertanya khabar berita, aku bertanya kepada Puan Besar siri Tiga, apakah punca segala terjadi pada Orang Kaya.

“Ini semua gara-gara orang kampung,” nada sayu puan Besar siri Tiga memeranjatkan aku.

“Mengapa pula salah orang kampung,” aku bertanya meminta penjelasan.

“Bukan orang kampung kita tapi ‘Orang Kampung, semuanya OK!’,” sedikit kebanggaan dalam nadanya. Aku pula yang tersenyum malu lalu meminta diri untuk beredar. Ketika ini kedengaran bunyi enjin helikopter yang hendak mendarat di ‘HeliPad’ di bersebelahan rumah Orang Kaya Kg. Sepening Lalat. Terdetik di hati bertanya siapa pula yang datang berkunjung. Ketika aku turun dari tangga hadapan rumah, aku amat kenal 3 susuk tubuh yang keluar dari perut pesawat yang kelihatan seperti pepatung. Nasib baiklah rumah Orang Kaya tidak berhampiran laut, kalau tidak pasti mereka datang dengan kapal atau yacht.


Seorang daripadanya menghulurkan salam dan bertanya khabar dalam bahasa yang amat asing di kampung ini kepadaku. Aku menyambut salam Romen Abramovich dan bertanya khabar, begitu juga dengan Carlo Ancelroti dan pembantu Romen, Cik Milijic Rodanski. Setelah berbual dan berseloroh mengenali keuzuran Orang Kaya, mereka berdua masih lagi tidak putus-putus ketawa geli hati ketika menaiki tangga rumah Orang Kaya.





Ketika aku hendak memasuki kereta, sempat juga aku menjeling dan senyum kepada Nur yang memerhati dari tadi di jendela kamarnya.







KINI, setelah 3 bulan berlalu...

Orang Kaya Kg. Sepening lalat juga sudah kembali bertenaga...
Dua minggu selepas itu, Orang kaya menikah lagi satu!

Dari kiri: isteri pertama (Korea), isteri kedua (Macau), isteri keempat (Finland), isteri ketiga (Jerman).

Inilah wajah-wajah keempat-empat isteri Orang Kaya yang hidup dengan rukun, aman harmoni dan bahagia!

2 comments:

  1. Fuhhh...berat gak nk pikul wasiat nie bro..
    Hehehehe
    kang sya tunaikan yea...

    ReplyDelete
  2. hahahaha.. lawak, lawak..

    (erk, apa motif sy masuk dlm ini cerita sbg pembantu org kaya??.. isy, isy, isy)..

    bagus2.. wasiat telah ditunaikan.. hohoho

    ReplyDelete