Halaman

Monday, May 10, 2010

Harung.

PERTANDINGAN beradu kerbau diadakan untuk mengelakkan pertumpahan darah apabila seorang putera dari Jawa ingin menguasai pemerintahan dengan rakyat tempatan, kini Sumatera Barat. Putera tersebut menampilkan seekor kerbau yang besar lagi ganas manakala rakyat tempatan mempertaruhkan seekor anak kerbau yang telah diasah tanduknya. Ketika peraduan bermula, anak kerbau meluru laju ke arah kerbau pihak pencabar kerana menyangka ibunya untuk mendapat susuan. Malangnya, tanduk anak kerbau yang sudah diasah tajam melorek perut kerbau besar lalu menumbangkan kerbau besar itu. Kemenangan ini yang disorak ‘menang kerbau’ membawa pada satu pemerintahan baru di Pagar Ruyung. Dari peristiwa inilah wujudnya perkataan Minangkabau.

Untuk memperluaskan jajahan baru, mereka dari Pagar Ruyung telah merantau ke Nusantara dan menjadikan Rembau untuk bermukim. Oleh kerana Tanah Melayu di diami oleh kaum orang Asli dan mengamalkan adat bernasabkan ibu sama seperti adat yang dijunjung oleh orang Minangkabau, adat Perpatih, yang juga bernasabkan ibu maka perkahwinan antara kaum orang Asli dan orang Minangkabau melahirkan suku Biduanda yang mana golongan ini yang menguasai tampuk pemerintahan. Apabila lebih banyak daerah dapat diterokai seperti Naning, Segamat, Klang, Ulu Pahang dan beberapa daerah lain dan membentuk satu jajahan besar dan mendapat perlindungan dari kerajaan Kesultanan Johor sebagai penaung.


Itu sebahagian kecil penubuhan sejarah Negeri Sembilan di Tanah Melayu pada awalnya. Setelah penjajahan British dan beberapa perang saudara meletus, Negeri Sembilan kehilangan Naning di tangan Melaka, Segamat di Johor, Klang di Selangor dan Ulu Pahang jatuh dalam sempadan negeri Pahang. Apabila tertubuhnya Persekutuan Tanah Melayu di mana kebanyakkan negeri mengamalkan Adat Temenggong tetapi Negeri Sembilan kekal utuh mengamalkan Adat Perpatih dalam mentadbir negeri dan dalam kehidupan orang kebanyakkan sehingga ke hari ini.

Kabur tentang amalan adat Perpatih yang bernasabkan ibu, maka ramai kalangan kita yang masih belum jelas mengenainya. Yang paling ketara apabila dikatakan bahawa segala harta akan diperturunkan kepada pihak wanita dan pihak lelaki akan hanya tinggal sehelai pinggang. Hakikatnya hanya tanah adat atau harta pusaka dari luluh ibu akan turun pada anak perempuan bukannya harta suami yang akan dibolot oleh isteri yang mengamalkan adat Perpatih. Harta suami hanya akan ditentukan sebagai harta sepencarian seandainya berlaku perceraian secara syariah. Tidak lebih dari itu.

Kekeliruan ini menyebabkan ramai ibu bapa melarang anak teruna mereka dalam membina hubungan cinta dengan wanita yang menjunjung adat Perpatih kerana khuatir harta suami akan memihak kepada isteri sahaja. Ada segelintir ibu yang membentak sekeras-kerasnya apabila anak teruna menyatakan isi hati untuk meminang gadis Kuala Pilah atau anak dara sunti kelahiran Rembau. Ditempelaknya anak teruna dengan berbagai kata yang sebenarnya mereka sendiri tidak jelas mengenainya.

Teruna mana yang sanggup meninggalkan gadis pengarang jantung bila cinta sudah mekar di hati. Bila rindu datang menerpa kala malam berlabuh. Demi cinta, perintah ibu diingkar, nasihat ibu bagai mencurah air di daun keladi walau ada berbelah hati terhadap ibu dan wanita yang dicintai. Pengorbanan apakah yang harus teruna lakukan? Akhirnya, teruna berkorban dengan cinta kerana teruna tahu, amat tahu bahawa hak seorang anak lelaki hanya pada ibu. Larangan ibu dituruti, cinta ditinggalkan sepi bersama si dara dengan rendaman airmata, janji hidup semati dimungkiri memusnahkan pelamin angan.

Wanita itu lemah kata mereka tapi mereka juga berkata, “Tangan yang menghayun buaian itu boleh menggegarkan dunia”. Seorang wanita boleh menjadi ibu kepada anak-anak mereka dan dalam masa yang sama mereka adalah isteri pada seorang lelaki. Sebagai isteri, wanita tidak punya apa-apa kuasa pada seorang lelaki yang bergelar suami tetapi amat berkuasa ke atas hak anak-anak lelaki mereka. Bukan ibu tiada hak pada anak gadis tetapi hak itu tidak kekal, akan berpindah pada seorang lelaki yang dinikahi kelak. Tetapi pada anak lelaki, sehingga mati ibu berhak terhadap anak lelakinya. Buktinya, ketika talqin, nama kita berbintikan nama ibu kita, hilang bin atau binti pada nama ayah kita.

Para wanita, diingatkan jangan sekali-sekali memberi kata dua pada suami untuk memilih antara kasih sayang isteri dengan kasih sayang ibu. Apakah yang hendak kalian katakan jika suami kalian memberi kata putus, “Isteri, abang boleh cari tetapi di mana untuk abang mencari seorang ibu?” Akan terduduk meraungkah kalian atau kalian akan lebih berpuas hati dijatuhkan talak demi kepuasan nafsu sendiri? Ini konflik keluarga dan kita mungkin juga dewasa untuk menangani perkara begini.

Dengan kemarahan yang meluap adakala kita terlupa kedudukan kita bila berhadapan dengan seorang manusia yang sama sifatnya seperti kita tetapi mereka mempunyai sesuatu yang amat teguh, sesuatu yang dijanjikan olehNya bahawa syurga itu di bawah telapak kaki ibu. Malah ditekankan bahawa kepentingan dan keutamaan ibu itu tiga kali lebih dari lelaki bergelar ayah.

Sedari kita kecil, ibu tempat kita bermanja dan mendapat kasih sayang. Kita berebut dengan adik-beradik yang lain untuk mendapat keistimewaan dari ibu. Adakala juga kita mengelak untuk melakukan apa yang disuruhnya. Kanak-kanak bergantung segalanya pada ibu dan ibu menggantungkan segala harapannya pada anak-anaknya. Namun bila kita mula menginjak remaja, serasa kita mula yakin untuk berdiri di atas kaki sendiri. Yakin kerana kita telah menerima segala ajaran, nasihat dan tunjuk bimbingan darinya dan kita mula mahu melangkah jauh mengenali kehidupan ini.

Segelintir kita yang mula melihat dunia luar dari kacamata sendiri tanpa bimbingan ibu, maka ibu disingkirkan, ibu dikatakan sebagai satu batu besar yang boleh menghalang kemajuan diri. Segala bicara ibu bagai halilintar menusuk ke gegendang telinga yang mana dulunya lembut mendodoikan kita di dalam buaian kain batik lepas ibu sendiri. Segalanya sudah berubah selari dengan perubahan dunia yang bebas, segalanya bebas lepas tidak boleh disempadani lagi.

Ibu bertanya satu, kita menjawab sepuluh. Lancar pula ayat bahasa yang lancang terhadap ibu sendiri. Bila ibu mula bersuara tinggi, kita menghempas pintu bilik sekuat hati. Terasa bengkak di hati seperti hak asasi manusia dicabuli. Bila ibu membebel kita menjawab,”Ibu tahu apa? Ibu tak puas hati, kita boleh bawa diri. Lipat kain baju, angkut keluar memasuki dunia sendiri dengan lapang di hati kita bergembira hingga ke dinihari. Tiada siapa peduli, tiada siapa kita kenali malah terjual harga diri, baik gadis mahupun lelaki.

Betul! Ibu tak tahu apa-apa. Tak tahu apa yang berlaku di dunia kita. Apa pula yang kita tahu tentang kehidupan yang kita cari? Ibu hanya duduk di rumah tapi dialah chef, menguruskan segala macam resepi dan masakan. Masakan ibulah nombor satu, tiada yang lain dapat menandingi. Dia bukan memberi rezeki tetapi dialah menyambungkan rezeki kepada kita. Dialah doktor yang duduk merawat di sisi kita, menuam atau menyuap sesudu teh kecil ubat batuk, memujuk kita bersabar agar cepat sembuh. Dialah orang pertama yang mengesan panas demam kita. Dialah juga peguambela dan peguamcara bila kita berbalah dengan adik-beradik kita. Mana yang benar diperjelaskan, mana yang salah ditimbang tarakan. Dialah pereka hiasan dalaman, merias indah kemas rumah untuk kita bahagia menikmati.

Dialah juga pereka fesyen tika kita hilang butang baju, bila tertetas seluar sekolah atau bocor poket kurung. Dialah perunding lanskap yang membina taman indah di hadapan rumah buat kita berlari riang mengejar rama-rama terbang hinggap di kelopak bunga kertas. Dia juga pengurus kewangan yang menguruskan segala amanah perbelanjaan dengan saksama. Belanja sekolah seharian tidak pernah dilupakannya. Dialah riba kita bila kita lelah kepenatan, bahu dialah yang sentiasa dibasahi dengan airmata kita. Dialah yang kita mengaduh bila tersadung lopak di jalan. Dia jugalah bila kita terlupa…


Hari berlalu mengginjakkan usia kita juga dari hari sehari. Kita yang dulu bertatih, berjalan dipimpin hinggalah kita adakala berlunjur sebelum duduk tetap di makan usia. Beringatlah, walau setua manapun kita satu hari kelak, kita tetap akan memanggil dia, ibu.

Mungkin kita sekarang juga sudah menjadi ibu pada anak-anak kita sendiri. Adakah kita akan berazam untuk melakukan yang lebih baik dari ibu kita? Mampukah kita sedangkan kita sendiri masih bergantung hidup pada ibu. Di rumah ibulah anak kita membesar. Tidak pun sebagai alasan, kita tidak mahu membebankan ibu dengan karenah anak kita, maka dihantar ke rumah pengasuh atau taman asuhan. Berjaraklah cucu dengan neneknya.

Memang dulu ibu tidak berkerjaya, hanya menggunakan masa terluang menanak nasi lemak bersambal sotong atau kangkung goreng, mee goreng, mihun siam atau menggetel karipap. Dihantar ibu berjalan kaki menuju ke kedai di kepala simpang. Mungkin kita sendiri yang disuruh menghantarnya. Dapatlah sikit duit buat belanja dapur, kita pula dapatlah komisen untuk menikmati ais kepal bercurah sirap merah. Namun ibu punya waktu untuk memelihara kita yang mungkin punya enam beradik ataupun lebih hingga ada yang punya empat belas orang adik-beradik. Kini, kita dapati banyak faktor mengapa kita tidak boleh berbuat demikian seperti ibu dulu. Dari manakah datangnya tenaga ibu? Bukankah ibu seorang wanita yang dikatakan lemah?

Kita juga sudah menjalani kehidupan kita sendiri tanpa adakala kita tidak sedari bahawa kebahagiaan yang kita nikmati ini adalah doa dari ibu kita. Tiada ibu yang akan mendoakan kemusnahan buat anak, segalanya hanyalah memohon kebaikan dan kebahagiaan dariNya. Walau sebesar mana kasih sayang ibu terhadap anak-anaknyanya, namun ibu tetap akui ada yang lebih maha pengasih lagi maha penyayang.

Kegusaran kita, dulu kita membawa watak sebagai anak yang membuatkan ibu sukar melelapkan mata. Buatkan ibu kecut perut bila kita masih tidak pulang walau maghrib telah lama berlalu. Nah, sekarang kita pula memainkan watak sebagai ibu, adakah kita akan terasa sebagai pembalasan dari anak sendiri, lebih-lebih lagi dengan segala macam rentak cabaran. Apakah tahap kerisauan, jika kita terlihat risalah rumah orang-orang tua di meja bacaan anak kita? Adakah mahu sahaja kita memanggil ajal sebelum kita menempuh persaraan? Bukankah mati itu lebih baik…….?

No comments:

Post a Comment