Halaman

Tuesday, May 18, 2010

Biarkan berlalu.

Perkenalan aku dengannya pun tidaklah seakrab dengan kawan-kawan aku yang lain. Kata orang kenal ‘gitu-gitu je’. Lagipun dia lebih tua dari aku, orang kata, dah banyak makan garam. Jadi aku tidaklah berapa rapat sebab jurang usia dan prinsip. Sekali-sekala aku melepak juga dengannya. Asal-usul dia pun aku tak tahu pada mulanya. Kawan-kawan aku yang lain pun tidak berapa pasti malah tidak tahu nama penuh dia pun. Cuma panggil nama panggilan yang entah siapa yang mulakan dulu. Melekatlah sehingga kini.

Kenal pun waktu itu, dia seoarang penyanyi agak popular. Sebelum itu, dia menyanyi di merata tempat, pelbagai kugiran yang dia sertai, menubuhkan kugiran baru dan menggantikan penyanyi dalam kugiran. Dia tak main di majlis orang kahwin seperti mana lazim kugiran baru yang mahu mencuba nasib. Mungkin rezeki dia, kenal para gitaris yang hebat-hebat. Suaranya pun boleh tahan tika melagukan lagu-lagu yang memang makanannya, bak kata juri awam.

Kemudian lama aku tak dengar cerita tentang dia. Tidak tahu langsung perkembangan dia. Sebabnya aku ada kawan baru selepas beberapa tahun aku kenal dia. Kata orang, seorang kawan baru boleh membuatkan kita hilang sepuluh kawan yang lain. Mungkin juga ada benarnya. Kadang-kadang sahaja bila aku bersendirian, adakalanya aku membelek album-album lama. Bila terlihat gambar dia, aku jadi rindu padanya, rindu pada nyanyiannya. Bila menghayati nyanyiannya, aku sering mengelamun terkenang masa yang berlalu.

Sekarang, dunia sudah berubah, masa sudah jauh ke hadapan. Walau lama sudah tidak mendengar khabar beritanya tetapi dengan komunikasi yang canggih dalam internet dapatlah sekali-sekala aku menjenguk apa yang berlaku dalam dunia dia walau tidak dalam perhatian namun aku akur memantau kawan-kawan lama. Kawan baik sentiasa disisi, kawan lama dilupa jangan!

Di sini, dia tidak punyai ramai kawan tapi tetap ada kawan-kawan yang sentiasa menyanjungi dia. Dia tidaklah sepopular dahulu lagi walau dia miliki bakat dalam bidang nyanyian. Tiba-tiba kelmarin aku terperanjat dengan tajuk berita yang terpampang walau kecil cuma ‘point size’ yang tertera namun disasarkan juga anak panah kecil ini pada sebaris ayat.

Ronnie James Dio Dies!

Ronnie James Dio -- who took over as lead singer of Black Sabbath after Ozzy Osbourne left the group -- died today. He was 67.

Dio announced last summer he was battling stomach cancer. According to his website, he had been undergoing treatment at a Houston hospital.

Dio is often credited for popularizing the "devil's horn" hand gesture in metal culture.

His wife Wendy, said on his website, "Today my heart is broken ... Many, many friends and family were able to say their private good-byes before he peacefully passed away. Ronnie knew how much he was loved by all. We so appreciate the love and support that you have all given us. Please give us a few days of privacy to deal with this terrible loss. Please know he loved you all and his music will live on forever."

Sumber: tmz.com


 
Bohonglah kalau aku cakap aku tak tahu dia, cuma dia sahaja yang tidak kenal aku..!

Rest In Rock..!
(July 10, 1942 – May 16, 2010)

 

No comments:

Post a Comment