Halaman

Wednesday, March 31, 2010

Bukan cara memandu sahaja.



Dalam pemanduan aku keluar daerah, aku terlihat satu papan tanda peringatan jalan raya di bahu jalan. Bukan sebelum ini aku tidak pernah lihat papan tanda ini cuma aku tak nampak.


“Ikut suka… duka.”

“Ikut hati… mati.”

“Ikut rasa… binasa.”

Mudah saja prasanya. Ini kata-kata orang-orang lama. Kita tahu maksud tujuan papan tanda jalan raya ini.

Ikut suka…,

Ikut sukalah hendak pergi sekolah atau kerja. Hari ini pergi, dua hari tak pergi. Orang lain pergi pagi baliknya petang. Ini tidak, belum tengahari, kelibat sudah tak nampak lagi. Esok orang dapat ijazah, dapat gaji. Berdukalah kita di hujung hari.

Ikut hati…,

Kalau ikutkan hatilah, hendak sahaja bersenang-lenang duduk berehat di rumah, tidur, menonton televisyen. Boleh hendak berehat senang-lenang di rumah, tiada siapa yang risau tapi fikirkanlah duit bil elektrik, bil air, sewa rumah atau ansuran rumah di bank perlu dijelaskan. Kalau tidak, sampai matilah tidurlah di kaki lima jalan.

Ikut rasa…,

Erm… kalau ikut rasalah. Terasa semua makanan yang lazat, enak dan menyelerakan itu hendak dimakan. Seolah-olah esok lusa sudah hendak mati. Hendak makan sedap, boleh. Fikirkan jantung kita yang boleh binasa dengan tiba-tiba.

Ini antara yang berlaku pada segelintir kita. kalian hendak nafikan, itu kalian punya suka. Sumpah! Aku tak ada hati untuk menasihatkan kalian. Aku rasa kalian semua sudah boleh berfikir.

Aku? Aku suka makan hati ayam sebab rasanya sedap….!

2 comments:

  1. gambar tu nampak cantik, hasil contengan sendiri ker?

    :)

    eh! tak komen tentang content, tak der idea, hahaha

    ReplyDelete
  2. mak su, x mampu sya nak wat abstrak ni..

    ReplyDelete