Halaman

Wednesday, December 16, 2009

25 saat.

Menyusuri kehidupan 38 tahun lamanya dengan perlbagai kesenangan dan kesukaran duniawi dan pada hari bertarikh 12 Disember 2009, dia antara sahabat baik aku; Rozaini aka Jai telah menemui satu lagi titik perubahan dalam hidupnya. Dengan perkenalan selama setahun dengan gadis manis, Siti Nur Ayuni membuka pandangan kehidupan Jai untuk berumahtangga.


Di Masjid Jamek Raja Tun Uda, Seksyen 16, Shah Alam berhimpun para saksi, ahli keluarga dan dinikahkan sendiri oleh wali bapa pengantin perempuan tepat jam 12:15 tengahari dengan satu lafaz.





Sah!


Situasi 25 saat yang biasanya mendebarkan oleh bakal suami berhari-hari, mungkin berminggu-minggu sebelumnya. Detik terakhir 25 saat ini juga boleh menitiskan airmata kebahagiaan buat seorang isteri.


Demi 25 saat, seorang teruna berhijrah menjadi seorang suami, bersamanya turut disertai tanggungjawab dan amanah. Berubahlah hak seorang gadis yang dinikahkan selepas 25 saat ini daripada ibubapa tersayang kepada seorang suami tercinta.


25 saat ini juga menjadikan seorang lelaki sebagai pemimpin agung, imam pada ahli keluarganya.


25 saat ini juga menjadikan yang haram menjadi halal dan yang halal menjadi haram antara mereka berdua sepertimana yang dituntut dalam Islam.


Harus beringat, walau 25 saat itu menjadikan lelaki berkuasa kepada seorang wanita bergelar isteri tetapi sebagai anak lelaki tetap tidak punya kuasa pada seorang lagi wanita yang kau panggil ibu!


Isteri semestinya bersedia untuk menjaga segalanya, taat dan setia, memelihara kehormatan diri sendiri dan suami dan tidak mengendahkan tanggungjawab isteri kepada suami tercinta kerana lelaki punya seribu satu alasan untuk melalui 25 saat itu sekali lagi...
dan lagi.. dan lagi...


















Tahniah!
...Selamat Pengantin Baru...

No comments:

Post a Comment