Halaman

Friday, October 16, 2009

Nur Kasih.


Drama Nur Kasih nyata memberi sedikit perbezaan penilaian aku terhadap drama melayu. Aku memanglah tidak tahu menahu langsung tentang apa itu tanggungjawab penerbitan atau pengarahan. Nur kasih memberi sesuatu yang amat berbeza pada aku sebagai penonton semata.

Jalan cerita atau plot cerita itu bukan masalah aku. Itu cuma bahan untuk menghasilkan cerita, begitu juga dengan para pelakonnya yang aku mesti beri pujian dan sungguh hebat. Aidil atau Sarah... aku memilih Aidil. Amat berbeza dengan lakonan-lakonannya sebelum ini.

Sesuatu yang meyeronokkan aku menonton drama ini ada perbezaan dari sudut kamera, pencahayaan dan warna dan sesuatu yang paling menarik, aku tak tahu ianya digelar apa. Mungkinkah penataan seni? Aku gemar melihat sesuatu latar yang dipertonjolkan amat menarik dan berseni. Tanggungjawab siapakah itu?

Antara lain aku suka cara permainan cahaya dalam drama ini. Kelihatannya sungguh realiti dalam kehidupan di samping sentuhan seni yang sedikit pun mampu memberi ianya satu gambaran penuh pengkaryaan di tangan pengarah seninya. Kalau budak fotogafi, mereka gelarkan 'available lights'. Wujud segala bayang yang memperlihatkan realitinya, ada logiknya mengikut persekitaran, suasana dan lokasi. Tidak seperti drama-drama yang lain, mana kelihatan pencahayaan yang terlalu terang. Malah jika ada lampu bilik tidur, lampu itu wajib dibuka walaupun tika waktu siang atau sudah memadai terangnya. Habis segala lampu dinyalakan.

Andai drama ini dicalonkan di Anugerah Skrin dan bisa menggondol pelbagai anugerah, aku fikir amat-amat berbaloi. Lebih-lebih lagi menerima campur tangan dari salah seorang keluarga Punjabi, Ram Punjabi (kalau tak salah) yang memang akrab dengan sinetron di Indonesia. Syabas buat produksi yang mendukung Nur Kasih.

3 comments:

  1. Bro Silbi abigail...telah di pukau Nur kasih muehehehehehe!!!

    Cun x Nur Kasih tu bro?? bole x kenal kan kt den muehehehehe!!!

    ReplyDelete
  2. terpukau tu x la.. terpikat... cun woo.. karang ekaou lak yg nak berpoligami klu den konalkan..

    ReplyDelete
  3. Nur kasih...

    gua pun dah addicted ngn drama nieh!

    ReplyDelete