Halaman

Friday, October 16, 2009

Cerita makan lagi.

Rumah terbuka pasangan Latif & Noni di Hulu Langat, dimulakan dengan doa selamat dan kesyukuran bersempena hari ulangtahun putera sulungnya Amir. Dijemput juga seluruh rakan pelajar Amir meraikannya.



Selesai sudah witir dan doa. Sedekah tuan rumah disempurnakan para tetamu.



Kemeriahan dan kemesraan antara tetamu hangat dalam dingin selepas hujan yang turun mencurah petang tadi. Keriuhan perbualan yang menyentuh pelbagai aspek jelas mereka sedang mempelajari sesuatu antara satu sama lain. Yang mana lama tidak bersua, panjanglah cerita-ceritinya berselang tingkah gelak tawa.



Ikan baung salai masak asam tempoyak.

Lauk-pauk sememangnya menyelerakan lebih-lebih lagi kelaparan dalam kedinginan hujan. Ayam masak merah, daging dengan masakan karinya, sayur goreng, ikan talapia goreng, ikan masin, ulam-ulaman dan sambal belacan sudah pasti rambang selera ini untuk menikmatinya. Tapi satu masakan ini memang jarang boleh didapati di kedai makan; ikan baung salai masak asam tempoyak. Aku menyenduk seekor baung ke pinggan bertemankan lauk-pauk yang lain. Ikutkan nafsu perut memang payah hendak aku berhenti. Sedangkan ribut taufan ada redanya. Begitu jugalah aku walau aku berterusan mencicipkan lidah menikmati keenakan masakan itu. Lagipun, sedap hanya di tekak.

Selepas puas dalam tidak kerelaan... hahaha... aku melarikan diri, berdiri jauh...
Ku pujukkan rasa tekak lalu menyalakan sebatang rokok; mematikan selera yang masih membuak-buak. Asap rokok berhambur mengikut nafas helaan aku yang kekenyangan. Menderu, menipis lalu hilang dalam udara tebal kedinginan.



Bila tiba dan saatnya, jabat salam di hulur kepada tuan rumah. Mengucapkan terima kasih dan meminta izin mengundur diri. Dalam pada itu, pujian masakan diluahkan tanda penghargaan.

No comments:

Post a Comment